ترازو های دیجیتال, مقالات

آشنایی با اندازه گیری وزن نوزاد در منزل – وزن نوزاد بر اساس ماه

اندازه گیری وزن نوزاد در منزل چگونه است؟
3/5 - (4 امتیاز)

خروج از منزل در ماه ‌های اول تولد ، شاید برای نوزاد و مادر بسیار سخت به نظر برسد و اندازه گیری وزن نوزاد در منزل به کمک ترازو های مخصوص نوزاد کمک بسیار زیادی به حل این مشکل خواهند کرد.

نوزادان بدون در نظر گرفتن نژاد ، نوع زایمان ، محل تولد و ملیت برای تکامل و رشد خود ، نیاز به فاکتور های دقیقی برای ارزیابی دارند و اندازه گیری وزن نوزادان و کودکان از جمله عوامل تعیین کننده می باشد.

نگرانی در مورد وزن کودک در چند ماه اول و اطمینان از این که کودک به اندازه کافی شیر می خورد ، اغلب یکی از اصلی ترین عوامل استرس زا برای والدین می باشد.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

پیگیری وزن کودک به شما این امکان را می دهد که بدانید کودک شما (به ویژه در یک مرحله تازه متولد شده) با سرعت ثابت و طبیعی رشد می کند یا مشکلات اساسی در زمینه بهداشت یا شیردهی وجود دارد (اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می کند).

 

ترازوهای وزن کشی برای اندازه گیری وزن کودک

ترازوهای وزن کشی کودک وسایلی با دقت اندازه گیری حدود 5 گرم و ظرفیت 20 کیلوگرم می باشند. طراحی این ترازو ها به گونه ‌ای‌ است که در دو طرف سینی برآمدگی وجود دارد تا از غلتیدن و افتادن نوزاد جلوگیری کند.

وقتي كودك را جهت وزن كردن روي ترازو قرار می دهید ، ترازو به صورت اتوماتیک روشن خواهد شد و همینطور قابلیت خاموش شدن خودکار را نیز دارد.

ترازوهای وزن کشی برای اندازه گیری وزن کودک

فواصل زمانی اندازه گیری وزنِ کودک باید چگونه باشد؟

  • ماهی یک بار تا شش ماهگی
  • هر دو ماه یک بار ، از 6 ماهگی تا 12 ماهگی
  • از 12 ماه بیش از هر سه ماه ، یک بار

 

اندازه گیری وزن نوزاد در منزل چگونه باید انجام شود؟

اگر می خواهید وزن نوزاد خود را اندازه گیری کنید ، بهتر است در حالت برهنه این کار را انجام دهید و دقت کنید که این اطلاعات در پرونده شخصی کودک شما ثبت شود.

اندازه گیری وزن کودک به همراه قد و دور سر ، در نوبت های واکسیناسیون اهمیت بسیار ویژه ای دارد ، به این دلیل که کودک باید به رشد مشخصی برسد تا بتواند نوبت های واکسیناسیون خود را با فواصل مشخص زمانی دریافت کند.

نوزادان تا زمانی که هوشیار باشند ، به محرک های محیطی به خوبی پاسخ دهند و این حاکی از رشد مناسب کودک است.

 

نکاتی مهمی که باید در وزن کشی نوزادتان در نظر داشته باشید

تغییرات وزن به نسبت سن

دقت کنید تغییرات نسبی وزن نسبت به سن کودک ، بسیار کند تر از تغییرات قد نسبت به سن کودک اتفاق می افتد و در مقابل هرگونه اختلال یا بهبود در سلامت کودک ، حساس تر می باشد.

حتما بخوانید!
نحوه کار با ترازو عقربه ای وزن کشی چگونه است؟

تغییرات قابل ملاحظه در وزن کودک را در فاصله چند روز نیز می توان مشاهده نمود. به این ترتیب ، اندازه گیری وزن کودک و در سنین مختلف معیار بسیار مناسبی برای تشخیص میزان رشد کودک شناخته شده است.

 

تغییرات نسبی وزن نسبت به سن کودک

وزن های متوسط نوزاد

در اندازه گیری وزن نوزاد در منزل به این نکته توجه داشته باشید که وزن متوسط نوزاد در زمان تولد نوزاد 3.5 کیلوگرم ، در یک سالگی کودک ۱۰ کیلوگرم ، در کودک پنج ساله ۲۰ کیلو گرم و در ده سالگی ۳۰ کیلوگرم می باشد.

نوزاد به دنیا آمده در چند روز اول تولد ، ۵ تا ۱۰ درصد از وزن هنگام تولد خود را از دست خواهد داد و در 7 تا 10 روزگی ، دوباره به وزن هنگام تولد بر خواهد گشت.

همچنین در چهار تا پنج ماهگی ، وزن نوزاد دو برابر ، در یک‌سالگی سه برابر ، و در دو سالگی چهار برابر خواهد شد.

متوسط افزایش وزن ، در سه تا چهار ماه اول ، روزی ۲۰ تا ۳۰ گرم و در باقی مانده سال اول ، روزی ۱۵ تا ۲۰ گرم می باشد.

 

دیگه دنبال قهوه فوری، کاپوچینو و نسکافه نگرد که مرکزش اینجاست!

چه علل یا عواملی می تواند باعث کند شدن رشد وزن کودک شما شود؟

اگر شما هم نگران کاهش رشد وزن نوزاد خود هستید ، در نظر بگیرید که اضافه نکردن وزن نوزاد ، قطعا دلایلی دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم :

  • وزن مادر و رژیم غذایی مادر پیش از بارداری یا در حین بارداری
  • در معرض دود سیگار بودن یا سیگار کشیدن مادر
  • ژنتیک مادر و پدر
  • جنسیت نوزاد
  • فرزند اول خانواده بودن
  • دو قلو یا چند قلو بودن کودک
  • نژاد نوزاد

در صورتی که نگران این موضوع هستید و بعد از اندازه گیری وزن نوزاد در منزل به صورت زمانبندی شده به نتیجه مطلوبی نرسیدید به پزشک مراجعه نمایید تا از صحت و سلامت نوزادتان مطمئن شوید و پزشک شما را در این زمینه راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *