باسکول صنعتی و جاده ای, مقالات

استاندارد باسکول جاده ای ، کالیبراسیون و اجزای تشکیل دهنده آن

استاندارد باسکول جاده ای ، کالیبراسیون و اجزای تشکیل دهنده آن
1.5/5 - (2 امتیاز)

رعایت استاندارد در تمامی سیستم ها و تجهیزات توزین از جمله ترازو ها و باسکول ها جهت دستیابی به خروجی واقعی و دقیق الزامی می باشد. باسکول های جاده ای نیز این قضیه مستثنی نیستند و باید استاندارد باسکول جاده ای در روند ساخت و نصب آن ها رعایت گردد.

باسکول های جاده ای پس از ساخت باید مجوز تایید صلاحیت و استاندارد از سازمان استاندارد دریافت کنند. نام این استاندارد ١٠٢٤٧ می باشد.

اجباری بودن استاندارد سازی تجهیزات و اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای حین ساخت و نصب و همینطور برگه مخصوص تایید شده توسط اداره استاندارد بعد از نصب به باسکولداران کمک می کند که اعتبار و اعتماد بالاتری نزد مشتریانشان کسب کنند.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

اجرا ، آماده سازی ، نصب و راه اندازی باسکول های جاده ای نیسان کش ، کامیون کش و تریلی کش پند کاسپین با ابعاد متفاوت به همراه لودسل های اروپایی و آسیایی با استانداردهای روز جهانی و گارانتی شرکت پند کاسپین توسط بازرگانی اسپید انجام می شود.

بازرگانی اسپید با بیش از 30 سال سابقه در زمینه نصب باسکول جاده ای و نصب بیش از 13 هزار دستگاه باسکول در کشور از جمله استان پهناور فارس و شهر علم و ادب شیراز ، خدمات کاملی را در این زمینه ارائه می دهد.

 

کالیبراسیون و استاندارد باسکول جاده ای

برای این که بتوانیم به دقت و صحت عملکرد باسکول اطمینان داشته باشیم لازم است که معیار مشخصی جهت سنجش آن تدوین گردد و بر اساس آن تمامی باسکول ها آزموده شوند.

در ایران این آزمون توسط سازمان استاندارد برای کالیبره کردن باسکول ها صورت می پذیرد و تمام مشاغلی که از باسکول های جاده ای استفاده می کنند ضروری است که از این سازمان گواهی صحت دریافت کنند.

 

روند کالیبراسیون باسکول جاده ای چگونه است؟

اشخاص و شرکت هایی که باسکول جاده ای را جهت استفاده نصب می‌کنند بر اساس قانون اداره استاندارد باید حداقل سالی یک بار گواهی استاندارد را دریافت نمایند.

اگر هر کدام از اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای که در کار توزین دخالت دارد ، از جمله لودسل ، اندیکاتور و… مورد تعمیر یا تعویض قرار گیرند ، صاحب باسکول موظف است که روند کالیبراسیون باسکول و گرفتن گواهی استاندارد را مجددا طی کند.

تست و استاندارد اولیه توسط نمایندگی نصب باسکول جاده ای

بازرگانی اسپید به عنوان نمایندگی نصب باسکول های جاده ای پند کاسپین پس از اتمام کار نصب باسکول جاده ای ، تمامی موارد را جهت صحت عملکرد باسکول تست می کند.

كل وزني كه روي كفه قرار خواهد گرفت ٢١ تن مي باشد كه با كاليبره كردن باسكول توسط تكنسين شركت صورت مي پذيرد و اگر كم یا زيادی توسط باسکول نشان داده شود و یا در گوشه ها اختلاف وزن وجود داشته باشد ، تكنسين شركت تنظيمات لازم را انجام خواهند داد تا گوشه ها همگی يك وزن را نشان دهند. این کار به گوشه گیری معروف است.

در نهایت پس از بررسی تمام موارد ، باسکول جهت بازدید اداره استاندارد آماده است.

 

تست دوره ای استاندارد باسکول جاده ای توسط سازمان استاندارد

در روش تست دوره‌ای ، اداراه استاندارد با در نظر داشتن لیست دارندگان باسکول و بر اساس زمان های از پیش تعیین شده اقدام به تست باسکول های نصب شده و و سرکشی به آن ها می‌کند و بعد از سنجش دقیق باسکول گواهی استاندارد را صادر می نماید.

در اصل استاندارد اولیه پس از نصب باسکول انجام می شود که اجباری است و اگر باسکولی این استاندارد را دریافت نکرده باشد به این معناست که مجوز استفاده ندارد.

حتما بخوانید!
مرکز فروش انواع ترازو دیجیتال و ارسال به سراسر کشور

نمایندگی نصب باسکول جاده ای

اداره استاندارد تریلی مخصوصی برای این تست دارد که در پشت این تریلی اتاقک چرخداری با تعداد وزنه هاي 2.5 تني قرار دارد و توسط جرثقيل ريلي كه پشت تریلی نصب می باشد وزنه ها روي كفه باسكول ( پلاتفرم ) هدايت ميشوند.

طبق روال اداره استاندارد ، وزنه‌ کالیبره بر روی باسکول جاده ای قرار گرفته و در صورت نمایش وزن با حداکثر خطای ±۵ کیلوگرم باسکول گواهی استاندارد را دریافت می نماید و در غیر این صورت و نمایش خطای بالاتر از این مقدار باسکول مردود می‌شود.

دیگه دنبال قهوه فوری، کاپوچینو و نسکافه نگرد که مرکزش اینجاست!

گوشه ها با ٩ تن اندازه گيري ميشوند (گوشه گیری) و در صورتی که کم یا زیادی وجود داشته باشد باید توسط نمایندگی نصب باسکول جاده ای مشکلات برطرف گردد.

تست دوره ای استاندارد باسکول جاده ای توسط سازمان استاندارد

در صورت مردودي در تست ، باسکول اجازه كار ندارد تا زماني كه رفع اشكال باسكول توسط شركت مربوطه انجام شود و دوباره از استاندارد جهت آزمون دعوت به عمل آید.

در صورت تایید نیز برگه هاي مخصوص تاييد شده استاندارد كه به مهر اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي ممهور شده به باسكولدار تحویل داده خواهد شد. همچنین دیگر اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای مانند اندیکاتور و … نیز مورد بازدید قرار می گیرند.

لازم به ذکر است تمامی باسکول های جاده ای شرکت پندکاسپین که توسط بازرگانی اسپید نصب و راه اندازی می شوند در مرتبه اول توسط استاندارد تایید می شوند.

 

درخواست تست اختیاری صحت عملکرد باسکول توسط باسکولدار

در این روش تست اختیاری می باشد و در بين سال اگر صاحب باسكول احساس كند که باسكول نتایج را با اختلاف نشان می دهد ، می تواند شخصاً با اداره استاندارد تماس بگیرد و اداره بر اساس زمان تعیین شده به محل باسکول مراجعه می کند و اقدام به سنجش کالیبراسیون و سپس اعطای گواهی استاندارد باسکول جاده ای می‌ نماید.

 

اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای

استاندارد از ابتدای کار

در نصب باسکول جاده ای از همان ابتدا باید استاندارد در تمامی قسمت های راه اندازی و نصب رعایت گردد تا در آینده آسیبی به دستگاه وارد نشود و خرج های سنگین به بار نیاید.

نمایندگی های معتبر ، با سابقه و همینطور با تجربه قطعا تمامی استاندارد های لازم را چه در تجهیزات و چه در هنگام نصب رعایت خواهند کرد.

شناخت اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای به شما کمک می کند تا در هنگام خرید از یک نمایندگی معتبر و همینطور هنگام نصب اطلاعات بیشتری داشته باشید و بهتر به مراحل کار نظارت کنید.

 

در ادامه به بررسی مهمترین اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای می پردازیم :

  • فوندانسیون
  • تناژ باسکول
  • لودسل یا (حسگر)
  • جانکشن باکس
  • نمایشگر
  • پرینتر

 

فوندانسیون Foundation (شناژ)

فوندانسیون ، همان زیر بنا و پی باسکول جاده ای است و اجرای صحیح آن به شکل مستقیم در دقت و صحت عملکرد باسکول تاثیر گذار می باشند.

پایه و اساس یک باسکول جاده ای درست مانند پایه و اساس یک خانه در جهت افزایش کیفیت و طول عمر آن بسیار مهم است. هر گونه عیب می تواند موجب بروز خطا های توزین و تسریع در شکستن و یا ساییدگی فوندانسیون شود.

امروزه فوندانسیون ها به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای دارای دو نوع غیر پیش ساخته و پیش ساخته می باشند که بنا به شرایط جغرافیایی محل نصب باسکول و درخواست مشتری ساخته و در محل مورد نظر نصب می گردند.

فوندانسیون غیر پیش ساخته به دلیل هزینه بالا و زمان بر بودن به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

حتما بخوانید!
تنظیمات ترازو محک 11000

در فوندانسیون نوع پیش ساخته (کامپوزیتی) تمامی مراحل زیر نظر متخصصین با استفاده از بتن و فلز در طی چند مرحله ساخته می شود.

باسکول جاده ای پند کاسپین دوم

باسکول های جاده ای پیش ساخته به طور معمول نسبت به باسکول های جاده ای فلزی در مقابل خوردگی در شرایط مرطوب مقاوم تر هستند و به شکل کلی این نوع باسکول ها احتیاج به مراقبت کمتری در مقایسه با باسکول های جاده ای فلزی دارند.

باسکول های پیش ساخته در برابر سایش دارای درجه مقاومت بسیار بالایی می باشند و در این مدل باسکول ها بتن با کیفیت بالا در برابر یخ زدگی بهترین مقاومت را تضمین می کند.

در طی فرایند ساخت باسکول های جاده ای پیش ساخته انجام آزمایش مقاوم سازی در برابر فشار و ضربه برای اخذ استاندارد باسکول جاده ای بسیار مهم و الزامی است.

بعد از انجام مراحل ذکر شده ، باسکول ساخته شده بوسیله ی باربری های طرف قرارداد به محل نصب ارسال شده و در کمتر از یک روز نصب آن صورت می پذیرد.

 

تناژ  Tonnage

تناژ یکای اندازه‌گیری گنجایش حمل بار است که می توان به ان ظرفیت توزین نیز گفت.

تناژ باسکول های جاده ای از 7 تن شروع می شود و با توجه به نوع کاربری باسکول و خواست مشتری تا 170 تن نیز ساخته و نصب می گردند.

از جمله اماکنی که بیشترین استفاده را از باسکول جاده ای را دارند می توان به گمرک ، معادن ، ایستگاه راه آهن ، مرغداری ها ، پلیس راه ها ، میادین تره بار ، کارخانه جات و… اشاره کرد.

 

لودسل ها از مهمترین اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای

لودسل ، حسگری می باشد که در اندازه گیری وزن و نیروی وارده شده به کف باسکول استفاده می شود و در نهایت ان را به نمایشگر جهت خواندن منتقل می کند. انواع لودسل های فرانسوی ، آلمانی ، اروپایی و چینی در ساخت باسکول های جاده ای به کار برده می شوند که کلاس ها و کیفیت های متفاوتی دارند و در استاندارد باسکول جاده ای موثر هستند.

لودسل ها از مهمترین اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای

لودسل های مرغوب دارای استاندارد جهانی OIML هستند که این استاندارد نشان دهنده دقت و کیفیت لودسل می باشد.

روش محاسبه نیرو در لودسل ها به این صورت است که حسگر ها نیروی وارده به لودسل ها را به سیگنال های الکتریکی قابل اندازه گیری تبدیل می کند و سپس در سیستم کنترلی که از قبل طراحی شده پردازش می نمایند.

 

نمایشگر یا اندیکاتور

نمایشگر یکی از اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای است که علاوه بر نمایش وزن ، وظیفه نمایش کد کالا ، نام کالا ، ساعت و تاریخ ، کد مشتری ، شماره کامیون ، شماره قبض ، مبدا ، مقصد و… را بر عهده دارد.

همچنین در بعضی از نمایشگر ها امکان اتصال دو سیستم توزین مستقل به یک نمایشگر نیز وجود دارد.

 

پرینتر یا چاپگر

وظیفه ی پرینتر باسکول های جاده ای چاپ اسناد مورد نظر می باشد و همچنین این پرینتر ها امکان تغذیه کاغذ تک برگ و پیوسته را دارا هستند. همچنین این پرینتر ها دارای پورت های موازی ، سریال و USB نیز می باشند.

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات مرتبط با استاندارد باسکول جاده ای را برای شما کاربران عزیز شرح دهیم. در صورت نیاز به راهنمایی ، اطلاعات بیشتر و یا سفارش در زمینه انواع ترازو و باسکول از جمله باسکول جاده ای ، می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در بالای سایت با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *