ترازو های دیجیتال, مقالات

تاریخچه پیدایش ترازو و پیشرفت آن از قدیم تا به امروز

تاریخچه پیدایش ترازو و پیشرفت آن از قدیم تا به امروز
3.8/5 - (43 امتیاز)

ترازو همان گونه که از ظاهر نامش برمی آید به معنای تراز و همسطح است و به این معنی که وزن جنس را همسطح با وزن جرم آن جنس مشخص می کند. در این مقاله قصد داریم تا تاریخچه پیدایش ترازو را برای شما کاربران گرامی توضیح دهیم.

در حقیقت جهت توزین کردن یک جنس و مشخص کردن وزن آن نیاز به وزن هایی داریم که جرم آن ها مشخص باشد. مثلا بدانیم وزن جرمی این کالا یک کیلوگرم است و بر اساس همان وزنه کالا را توزین کرد.

در گذشته این کار به وسیله ترازو دو کفه ای (دو کفه که به زنجیر وصل بودند و یک میله افقی که در بالابه زنجیر متصل بود) و اهرمی که هنگام کشیدن کالا می بایست دقیقا دو کفه روبروی یکدیگر قرار می گرفتند انجام می شد. از این دو کفه یکی جهت گذاشتن وزنه روی آن و از دیگری جهت گذاشتن کالا استفاده می شد.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

 

اولین ترازو در تاریخچه پیدایش ترازو در ایران

پس از ترازو دو کفه ای ، اولین ترازویی که در ایران تولید و به عرصه فروش رسید حکمت نام داشت که در زمان خودش ترازویی بسیار دقیق بود و قیمت ترازو هم بالا بود. با گذشت زمان و پیشرفت علم ابتدا ترازوهای عقربه ای که یک کفه بیشتر نداشتند و از فرمول و اهرمها استفاده میکردند ساخته شدند که دقیق بودند.

اما با گذشت زمان با پیشرفت بیشتر صنایع ، ترازویی به نام پزو ساخته شد. نام پزو به معنای پارسنگ و ترازو که البته با برند پند معرفی شد و به عنوان اولین تولید کننده ترازوی دیجیتال در ایران به بازار آمد.

البته این شرکت به عنوان صنایع پند در سال 1389 به عنوان تولید کننده برتر در ایران معرفی گردید . این ترازو در ابتدا فقط وزن را نشان میداد و قابلیت پارسنگ کردن ظرف خالی را نیز داشت.

طولی نکشید که این ترازو پيشرفت كرد و تبدیل به ترازوهای سه نمایشگر شد و انقلابی بزرگ در صنایع توزین دیجیتال بوجود آمد.

به نوعی که ترازو هم قادر بود وزن دقیق اجناس را نشان دهد و هم قیمت کالایی که روی کفه گذاشته شده را مشخص نماید و مهم تر از همه این که چند قلم جنس را با یکدیگر جمع کند و این مهم کمک شایان توجهی به فروشگاه هایی که مشتریان زیادی داشتند نمود.

 

قیمت ترازو - تاریخچه

یک اشتباه درباره جرم و وزن

باید توجه داشت ترازو وسیله‌ای است که جرم اجسام را اندازه‌گیری می‌کند نه وزن آن‌ها. وزن اجسام را با نیروسنج اندازه می‌گیرند. البته خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند ترازو وزن را اندازه می‌گیرد.

حتما بخوانید!
با سفارش گیر رستوران ، رستورانی دیجیتال و هوشمند بسازید

مثلاً وقتی جسمی را با ترازو اندازه گیری می کنیم و می‌گوییم مثلاً 100 کیلوگرم است به جرم آن اشاره کرده‌ایم ولی وزن آن تقریباً ده برابر جرمش است یعنی 1000 نیوتن. ضرب عدد ۱۰ در مقدار جرم به علت شتاب جازبه زمین است که برابر ۹٫۸ و یا ۱۰ می‌باشد.

 

ترازو های امروزی و پیشرفت چشمگیر آن ها:

سال هاست که از تولید انواع ترازو دو کفه ای قدیمی و همینطور ترازو های آنالوگ عقربه ای گذشته و جای خود را به ترازوهای پرینتردار و لیبل پرینتر امروزی داده اند که همزمان لیبل برچسب و بارکد تولید کرده و روی اجناس چسبانده شده و توسط سیستم های فروشگاهی به راحتی عملیات فروش یک هایپر بزرگ را اداره می کنند و با کم ترین خطا فروش را مديريت می كنند.

در این میان می توان از شرکت های بزرگی همچون پند ، رادین ،توزین صدر ، دیبال، پاندو ، محك و … یاد کرد که در پیشرفت و تنوع ترازوهای دیجیتال در ایران سهم به سزایی داشته اند.

قیمت ترازو های امروزی

ناگفته نماند امروزه ترازوهای دیجیتال بسیار حساس از یک هزارم گرم تا باسکول های بزرگ صنعتی و جاده ای و سیستم های توزین مخازن و سیلوها و….. به وفور دیده می شوند كه هر كدام وظيفه خطيري در كارخانجات ، مراكز جمع اوري شير ، اسفالت و قير و كارخانجات سيمان ، معادن شن و ماسه ، كارخانجات توليد مواد پروتئيني ، كشتارگاه هاي دام و طيور و ….. به عهده دارند.

امیدواریم مقاله تاریخچه پیدایش ترازو برای شما مفید بوده باشد. برای مشاهده تمامی این محصولات می توانید از منوی بالای سایت به بخش فروشگاه مراجعه کرده و تمامی محصولات را با هم مقایسه و قیمت ترازو ها را مشاهده کنید و ترازوی مناسب خود را انتخاب کنید.

نويسنده: محمد باقر شناسا مدیریت مجموعه بازرگانی اسپید

دیگه دنبال قهوه فوری، کاپوچینو و نسکافه نگرد که مرکزش اینجاست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *