سایر مقالات, مقالات

بارکد چیست؟ معرفی انواع مختلف بارکد + کاربرد های آن

بارکد چیست؟ معرفی انواع مختلف بارکد + کاربرد های آن
5/5 - (1 امتیاز)

آیا می دانید بارکد چیست و چه کاربردی دارد؟ بارکد سیستمی مطمئن و مناسب جهت ردیابی و شناسایی محصولات، موجودی کالا و دارایی ها در تمامی زنجیره تامین به شمار می آید. بارکد ها کدهایی هستند که می توان با استفاده از بارکدخوان متصل به رایانه آن ها را اسکن کرد و شامل مجموعه ای از حروف و اعداد هستند.

این کد که با یک سری اعداد نشان داده می‌شود GTIN (شناسه‌ جهانی قلم کالای تجاری) نام دارد و از 13 رقم تشکیل شده است. بارکد نمایش گرافیکی کد محصول (GTIN) است که با نوارهای سیاه و فضاهای سفید یا با خطوط سیاه و سفید (فاصله های عمودی یا توالی میله ها) نشان داده می شود و توسط خواننده رمزگشایی می شود تا اطلاعاتی در مورد منبع، تولید کننده، مرجع محصول و … ارائه دهد.

برای خواندن این کد ها بایستی دستگاه بارکد خوان مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع این دستگاه از پرتوی لیزری که به ضخامت و تغییر فاصله بسیار حساس است، استفاده می کند. امروزه در همه‌ی ابعاد زندگی ما، بارکد ها حضور پر رنگ و گسترده ای دارند. در واقع بر روی تمامی محصولاتی را که از فروشگاه ها خریداری می کنیم مانند کتاب، لباس، مواد غذایی و غیره تصویر این کد ها را مشاهده می کنیم. تمامی محصولاتی که در فروشگاه ها و بازار به فروش می رسند بایستی با این بارکد ها مشخص شوند.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

 

اولین ثبت بارکد چگونه اتفاق افتاد؟ تاریخچه ثبت اختراع بارکد

در سال ۱۹۵۲ میلادی اولین ثبت اختراع بارکد اتفاق افتاد، زمانی که دو شخص آمریکایی به نام برنارد سیلور و نورمن جوزف وودلند به دنبال یک راهکار جهت ثبت خودکار کالا ها و محصولات تولید کنندگان بودند. در واقع این دو شخص آمریکایی ایده ترکیب سیستم صوتی فیلم را با کد مورس ارائه دادند و این میله های سیاه و سفید را جهت ترجمه اطلاعات با نور اسکن کردند.

پس از مدت زمان زیادی در آغاز دهه ۱۹۷۰ میلادی، به کار گیری بارکد عمومیت پیدا کرد. در آن زمان، بارکد ها در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها برای اتوماسیون کار پرداخت مورد استفاده قرار می گرفتند. اولین محصولی که توسط بارکد اسکن شد، یک بسته آدامس در آمریکا بود.

امروزه برای شناسایی کلیه محصولات از بارکد استفاده می شود. از دلایل موفقیت این تکنولوژی می توان به سهولت استفاده، هزینه تولید بسیار پایین، دقت و قابلیت اطمینان آن اشاره کرد.

اولین ثبت بارکد چگونه اتفاق افتاد؟ تاریخچه ثبت اختراع بارکد

مزایای استفاده از بارکد چیست ؟

در قسمت قبل در مورد این که بارکد چیست و چه کاربردهایی دارد صحبت کردیم. در این بخش از مقاله می خواهیم مزایای بارکد را مورد بررسی قرار دهیم. استفاده از بارکد مزایای بسیار متعددی را به همراه دارد و مانند شناسنامه محصول عمل می کند. در واقع به صورت رایگان کد GTIN به بارکد ترجمه شده است و در گردش اقتصادی جهت شناسایی محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این کد گذاری می توان کلیه مشخصات محصول را مانند تولید کننده و کشور مبدا را شناسایی کرد.

بارکد در دنیای تجارت و نزد بازرگانان، به دلایل زیادی محبوبیت دارد و همین امر باعث شده صاحبان کسب و کار های کوچک و مدیران برای دستیابی به یک تجارت فوق العاده و موفق از این بارکد ها استفاده کنند. این بارکد ها توانایی شناسایی خودکار، پیگیری، امکان شناخت تمامی اطلاعات در مورد محصول، سهام موجود در یک شرکت و غیره را فراهم می کنند.

 

صرفه جویی در زمان

زمانی که بارکد وارد سوپر مارکت های بزرگ و فروشگاه ها شد، برای مصرف کنندگان فضای بسیار مناسبی ایجاد شد تا زمان بسیار کمی را در صف صندوق ها سپری کنند. در واقع سوپر مارکت ها و فروشگاه های بزرگ که محصولات بسیار زیادی را جهت فروش ارائه می دهند، بیشترین استفاده را از بارکد ها دارند؛ چرا که به کارگیری این تکنولوژی موجب صرفه جویی در زمان می شود و همین امر باعث می شود خریداران به این فروشگاه ها مراجعه کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، استفاده از بارکد موجب می شود روند خرید قابل اعتماد تر باشد و خطا و اشتباهات احتمالی در محاسبه قیمت محصول کاهش پیدا کند.

بارکد چیست

مدیریت بهتر جریان محصولات و موجودی

بارکد یکی از مطمئن ترین و بهترین راهکار ها جهت مدیریت موجودی کالا محسوب می شود. در واقع اگر قصد دارید به بهترین شکل ممکن موجودی خود را مدیریت و سازماندهی کنید، جز به کار گیری این روش، گزینه بهتری نخواهید داشت. از طریق این روش امکان نظارت و مدیریت خودکار، سریع و دقیق فراهم می شود.

 

قابلیت ردیابی محصول

برای خرید از فروشگاه هایی که محصولات خود را از تولید کنندگان گوناگون خریداری می کنند، این فناوری بسیار موثر است تا بدانند چه محصولی را خریداری می کنند. امروزه مصرف کنندگان بسیار مراقب هستند و برای آن ها بسیار حائز اهمیت است که از کدام تولید کننده خرید می کنند. بارکد این اطمینان خاطر و اعتماد را برای آن ها فراهم می کند.

حتما بخوانید!
انواع ترازوی آزمایشگاهی را بهتر بشناسید

 

مبارزه با کلاهبرداری

به کار گیری بارکد از کلاه برداری و اختلاس جلوگیری می شود. هنگامی که کد محصول برای اولین نوبت اسکن شود، در سیستم به صورت یک محصول فروخته شده ثبت خواهد شد.

مبارزه با کلاهبرداری

باشگاه مشتریان و مطالعات آماری

هنگام خرید محصول از فروشگاه های مختلف ممکن است با درخواست های آن ها جهت عضویت در باشگاه مشتریان مواجه شده باشید. در واقع اگر شما در باشگاه مشتریان عضو شوید، مزایا و کارت هایی دریافت می کنید که با استفاده از آن ها تخفیف زیادی در خرید های بعدی دریافت خواهید کرد و با شرکت در قرعه کشی ها نیز می توانید از جوایز نقدی و غیر نقدی بهره مند شوید.

سوپر مارکت ها و فروشگاه های بزرگ با اضافه کردن این قابلیت، سعی بر این دارند که خریداران را به مشتریان دائمی تبدیل کنند. فروشگاه ها توسط کد هایی که بر روی این کارت ها درج شده، می توانند میزان افزایش مشتریان را شناسایی کنند.

 

دیگه دنبال قهوه فوری، کاپوچینو و نسکافه نگرد که مرکزش اینجاست!

انواع بارکد کدامند ؟ شیوه‌های مختلف کدگذاری بارکد چیست ؟

بارکد تک بعدی

بارکد های تک بعدی (One Dimensional) با نام های میله ای و خطی نیز معروف هستند. این بارکد ها رایج ترین نوع شناخته شده برای ما هستند، که مجموعه ای از خطوط میله ای سفید و سیاه محسوب می شوند و قادرند تمامی اطلاعات محصول مانند رنگ، نوع و اندازه آن را در خود قرار دهند.

بارکد تک بعدی

در واقع این اطلاعات مانند حروف یا اعداد به صورت افقی و از چپ به راست کد گذاری می شوند. از رایج ترین انواع بارکد های تک بعدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • UPCa

بارکد جهانی محصول (UPCa) همان شکلی است که اکثر مردم با آن آشنا هستند و معمولا به صورت یک کد 12 رقمی در صنایع کوچک و شرکت‌های مواد غذایی به شکل منحصر به فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • 128

بارکد ۱۲۸ یک نوع بارکد خطی محسوب می شود که از نظر ظاهری با کد AUPC شباهت بسیار زیادی دارد. این نوع کد از چگالی بسیار بالایی برخوردار است، یعنی تعداد کاراکتر های بیشتری را در مقایسه با سایر استاندارد ها در خود جای می دهد. کد ۱۲۸ قادرست تمامی نماد ها، کد های ASCll و داده های عددی را رمز گذاری کند.

 

  • پایگاه داده GS1

کد بهبود یافته بانک اطلاعات GS1 یک ساختار به روز و جدید محسوب می شود که این توانایی را دارد نسبت به کد های UPC سنتی، اطلاعات بیشتری را رمز گذاری کند. در واقع این بارکد زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که به نماد عریض تر و کوتاه تر نیاز باشد.

کد GS1 که به طور منبسط و انباشته ارائه داده می شود و می تواند با قرار دادن دو بارکد خطی، اطلاعات اضافی را رمز گذاری کند. معمولا از این کد ها در حوزه بهداشت و درمان، کوپن ها و غیره که ممکن است فضای محدود، مشکل ایجاد کند، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

بارکد دو بعدی چیست ؟

بارکد های دو بعدی نسبت به بارکد های تک بعدی کمی پیچیده هستند، چرا که سازماندهی اطلاعات را به صورت افقی و عمودی انجام می دهند. بارکد های دو بعدی این توانایی را دارند تعداد اطلاعات بیشتری تا حدود ۲۰۰۰ نویسه را در فضای بسیار کمی نسبت به بارکد های تک بعدی در خود جای دهند.

بارکد دو بعدی چیست ؟

کد  QR

بارکد های دو بعدی با کد QR این توانایی را دارند کد باینری، عدد، متن و غیره را مدیریت و پشتیبانی کنند. این کد ها برای مدیریت آزمایشگاه های تحقیقاتی، موجودی انبار ها، خرده فروشی ها و غیره بسیار فوق العاده و مناسب هستند، زیرا از اندازه کوچک، خطای کم و دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این، این کد ها توسط تلفن های همراه و دستگاه های الکترونیکی دیگر قابل شناسایی هستند.

کد  QR

کد داده ماتریس (Data Matrix Code)

بارکد های داده ماتریس مشابه کد های QR هستند که قابلیت تحمل خطای بالا و خوانایی سریع دارند. در واقع تنها چیزی که این کد ها را متمایز می کند، توانایی آن ها در برچسب زدن به تجهیزات بسیار کوچک است.

کد های داده ماتریس مقیاس پذیر هستند، از این رو می توان با تلفن همراه و از طریق برنامه های خاص کد آن ها را بخوانید. این کد ها بیشتر در زمینه های بالینی تحقیقاتی و صنعت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کد  Aztec

کد Aztec بیشتر بر روی بلیط های مترو و وسایل حمل و نقل دیگر درج می شود که ممکن است بار ها آن را مشاهده کرده باشید. در واقع این کد یک بارکد دو بعدی است که توانایی این را دارد اعداد، متون و حروف، عکس های کوچک و کاراکتر های گسترده را رمز گذاری کند.

 

کد 417

بارکد PDF417 در میان الگوی شروع و پایان، شامل ۳ تا ۹۰ ردیف است که ویژگی بارکد های دو بعدی را دارد و با یک اسکنر ساده خطی می توان آن را خواند. کد ۴۱۷ نسبت به نوع دو بعدی، اطلاعات زیادی را رمزگذاری می کند، اما بیشترین فضا ( ۴برابر) را اشغال می کند.

حتما بخوانید!
از ترازو چه استفاده هایی میشود؟

این کد ها برای رمز گذاری حجم بسیار زیادی از اطلاعات مناسب هستند و توسط سازمان های دولتی و تجاری به کار گرفته می شوند.

 

بارکد سه بعدی چیست ؟

عملکرد بارکد های سه بعدی مشابه بارکد دو بعدی و خطی است، اما داشتن یک بعد اضافه موجب می شود که ظرفیت حافظه کد آن ها افزایش پیدا کند و یا در محیط های سخت مقاومت آن ها را افزایش می دهد. در حال حاضر استفاده و به کار گیری این بارکد ها بسیار رایج نیست.

بارکد سه بعدی چیست ؟

بارکدهای رنگی

در اصل کد PM یک نسخه رنگی از کد QR محسوب می شود که می تواند حجم اطلاعات بین ( ۶/۰ تا ۸/۱ مگابایت) را رمزگذاری کند. در واقع این ظرفیت باعث میشود تا بتوان به راحتی اطلاعات با حجم زیاد مانند فیلم و عکس های بسیار کوتاه را رمز گذاری کرد.

بارکدهای رنگی

توجه داشته باشید که کاربران با استفاده از تلفن همراه با اسکن کردن این کد، بدون اتصال به اینترنت می توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

 

بارکد های برجسته

بارکد های برجسته یکی دیگر از انواع سه بعدی هستند که با حکاکی روی محصول در طی مراحل ساخت به دست می آیند و دارای ضخامت و عمق خاصی هستند. شناسایی و خواندن محصول، با بررسی تفاوت اختلاف ارتفاع و ضخامت خطوط کد توسط اسکنر انجام می شود.

این بارکد در مقابل حلال های سخت، حرارت های بسیار بالا، تغییرات فشار و غیره بسیار مقاوم و مستحکم است. علاوه بر این بیشتر برای رمز گذاری محصولات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

بارکد در کدام از قسمت از محصول حک می شود؟

تا اینجای مقاله با انواع بارکد، مزایای آن و این که بارکد چیست آشنا شدیم، برای دانستن نحوه چاپ بارکد، ابتدا بایستی محصول خود را در نظر داشته باشید. آیا قصد دارید مانند شیشه ها و بطری ها کد را به صورت مستقیم روی محصول قرار دهید یا این که آن را روی یک برچسب مانند محصولات نساجی بگذارید؟

به طور کلی بارکد یک برچسب مستطیلی شکل کلاسیک است که با توجه به جنس و نوع محصول در قالب های متنوعی ارائه داده می شود و می توان آن را به بخش های مختلفی از محصول چسباند.

 

شیوه خواندن بارکد چیست ؟

بارکد های موجود با نور ساطع شده که از طریق دستگاه بارکد خوان انجام می شود، قابل خواندن می باشد. چشم انسان فقط می تواند خط قرمز بارکد خوان را ببیند. در دستگاه بارکد خوان سیستم هوشمندی وجود دارد که امکان تبدیل نور دریافتی را به سیگنال های الکتریکی فراهم می کند. خواندن خط های سیاه رنگ بارکد داخل دستگاه به خوبی انجام می شود تا تمامی اطلاعات به صورتی نمایش داده شود که قابل فهم باشد.

روند اجرای دستگاه بارکد خوان به صورتی است که اگر در بین بارکد ها فضای خالی وجود نداشته باشد، خوانا نیست. در واقع فضا های موجود در بارکد با نامQuiet Zone  شناخته می شود. دقت داشته باشید که هر چقدر تعداد کد ها طولانی تر باشد، تعداد نوار های قرار گرفته نیز بیشتر خواهد بود که باعث افزایش ارتفاع نوار ها می شود.

 

پیاده سازی و اجرای سیستم بارکد خوان توسط بازرگانی اسپید

امروزه بارکد های یک بعدی GS1 و دو بعدی QR که بر روی محصولات گوناگون درج می شوند را می توان توسط اپلیکیشن و برنامه های گوشی همراه اسکن کرد، اما برای بارکد های دیگر به یک دستگاه بارکد خوان و اتصال به پایگاه داده نیاز است. در واقع این دستگاه های بارکد خوان می توانند با بهره گیری از مکانیزم های مختلف، بارکد های یک بعدی و دو بعدی را تفسیر و همچنین رمز گشایی کنند.

پیاده سازی و اجرای سیستم بارکد خوان توسط بازرگانی اسپید

اکثر صاحبان مشاغل و کسی و کار های بزرگ فکر می کنند که پیاده سازی یک سیستم بارکد خوان کار بسیار پیچیده و سختی است. اما در واقع اجرا و پیاده سازی این سیستم بسیار آسان و ساده است.

ما در این جا قصد داریم تا به شما کمک کنیم به راحتی هر چه بیشتر، فرآیند اجرا و پیاده سازی دستگاه بارکد خوان را بیاموزید. علاوه بر این پرسنل های ما قادرند به آسانی یک سیستم فروش همه کاره و مناسب را برای شما نصب و اجرا کنند، تا بدون به وجود آمدن مشکلات خاص بتوانید فروش خود را شروع کنید.

حال که شکا کاربران گرامی متوجه شدید که بارکد چیست و انواع مختلف آن کدام است ، لازم به توضیح است که شما کاربر گرامی می توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین ما برای خرید تجهیزات فروشگاهی و انواع بارکد خوان اقدام نمایید و یا این که برای کسب اطلاعات بیشتربا کارشناسان ما تماس بگیرید، تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *