ترازو های دیجیتال, مقالات

ترازو آزمایشگاهی چیست؟

ترازو آزمایشگاهی چیست؟
5/5 - (2 امتیاز)

ترازو آزمایشگاهی چیست؟ ترازو آزمایشگاهی دیجیتال در سرتاسر جهان یکی از مهم ترین ابزار سنجش در آزمایشگاه ها به حساب می آید.

نام این ترازو به انگلیسی Laboratory Balance یا Laboratory Scale می باشد که توانایی این را دارد ذرات بسیار کوچک را با دقت یک ‌دهم گرم (دو صفر) تا یک دهم میکرو گرم (هشت صفر) اندازه گیری نماید.

از این جهت که این نوع ترازو جهت اندازه گیری ، توزین و ترکیب چندین ماده شیمیایی و یا تولید داروی جدید مورد استفاده قرار می گیرد ، باید دقت فوق العاده حساسی برای توزین داشته باشد.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

انواع ترازو حساس آزمایشگاهی در دو شکل ظاهری بدون محفظه و محفظه ‌دار و در نمونه های گوناگون مانند ترازو آنالیتیکال (تحلیلی) ، ترازوی مایکرو (میکرو ترازو) ، ترازو گرمی و ترازو رطوبت سنج با دقت ‌ها و ظرفیت ‌های توزین متنوع عرضه می شوند.

محفظه توزین در این ترازو ها که در اطراف سینی توزین قرار خواهد گرفت ، جهت جلوگیری از دخالت و تاثیر هوای محیط بر وزن موادِ در حال توزین می باشد. هر چند که تاثیر هوا می تواند بسیار ناچیز باشد اما لازمه یک آزمایش حرفه ای و دقیق ، استفاده از تجهیزات حرفه ای و با دقت بالا می باشد.

 

موارد مهم و اساسی در انتخاب یک ترازو حساس آزمایشگاهی

برای خرید و انتخاب یک ترازو دیجیتال آزمایشگاهی با توجه به نوع کاربرد ، موارد زیر را نیز مد نظر داشته باشید:

  • ظرفیت دستگاه مورد نظر
  • دقت ترازو مورد نظر
  • ویژگی کالیبراسیون داخلی ترازو
  • سرعت پاسخ دهي ترازو
  • ویژگی تبدیل واحدهای مختلف به هم ( قيرات ، تن ، گرم ، پني ويت ، انس و پوند)
  • داشتن صفحه نمايش ديجيتال LCD و LED
  • قابلیت داشتن شمارشگر ، محاسبه مقايسه كننده و درصد
  • داشتن WinCT (نرم افزار مطابق با سيستم عامل ويندوز برای منتقل کردن بهتر اطلاعات از ترازو به كامپيوتر به وسیله پورت)

 

معرفی پر کاربردترین ترازو های آزمایشگاهی

ترازو آزمایشگاهی آنالیتیکال چیست؟

هر آزمایشگاهی به یک ترازو آزمایشگاهی آنالیتیکال عالی برای اندازه گیری های دقیق و قابل قبول وزن مواد شیمیایی نیاز دارد.

ترازو آزمایشگاهی آنالیتیکال عموما به صورت محفظه دار برای جلوگیری از اثرات محیطی مانند باد ، الکتریسیته ساکن و جریان عادی هوای مکان‌های مسقف طراحی می‌شود.

ترازو آزمایشگاهی آنالیتیکال چیست؟

در بیشتر انواع این نوع ترازو ها ، تنظیم به صورت خودکار و داخلی طراحی شده که با راه اندازی دستگاه بدون نیاز به عملی خاص ، کالیبراسیون به صورت خودکار صورت می گیرد.

این ترازو بسیار حساس و دقیق می باشد و اندازه گیری از میکرو گرم تا میلی گرم از مشخصه های ترازوی ذکر شده است دقت توزین آن می‌تواند تا 0.00001 یا 0.0001 گرم بالا برود. البته لازم به ذکر است که این میزان دقت به میزان ظرفیت ترازو بستگی دارد و نسبت به آن می تواند متغیر باشد.

 

ترازو آزمایشگاهی تحلیلگر چیست ؟

این نوع ترازو آزمایشگاهی همان ترازوی آنالیتیکال می باشد اما با اسمی دیگر ، که علاوه بر عمل اندازه گیری ، ویژگی آنالیز (نمایش نمودارهای میله‌ای و موارد مشابه یا تحلیل‌هایی مبتنی بر ارائه آمار بر مبنای درصد) و محاسبه مواردی مانند دانسیته ، چگالی و Dosing را داراست.

این ویژگی برای آزمایشگاه‌ها بسیار مفید و کاربردی محسوب می شود. دقت اندازه گیری در ترازو تحلیل‌گر مانند انواع ترازوهای آزمایشگاهی بستگی به ظرفیت توزین دارد و از 0.00001 گرم تا 0.0001 گرم متغیر است.

 

ترازوی گرمی

ترازو گرمی یکی از القاب ترازو حساس آزمایشگاهی محسوب می شود. کلمه گرم به حساسیت و دقت این نوع ترازوها اشاره می نماید. این نوع ترازو آزمایشگاهی عموما محفظه توزین ندارد و در اندازه‌ های کوچک طراحی می‌شود.

حتما بخوانید!
انواع ترازوی آزمایشگاهی را بهتر بشناسید

ترازوی گرمی

ترازو گرمی با توجه به ظرفیت توزین تعیین می شود و دقت سنجش 0.001 گرم ، 0.01 گرم یا 0.1 گرم را دارد. ترازو گرمی از بهترین نوع ترازوها برای اندازه گیری زعفران و طلا به حساب می آید. دقت ‌های یاد شده برای اندازه گیری وزن نقره ‌جات ، جواهرآلات ، مواد غذایی سبک و گرمی مانند زعفران و… بسیار مناسب می باشد.

دیگه دنبال قهوه فوری، کاپوچینو و نسکافه نگرد که مرکزش اینجاست!

 

ترازو آزمایشگاهی رطوبتی

شاید از خودتان سوال کنید این نوع ترازو آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟ همان طور که از نام این ترازو مشخص است ، برای سنجیدن میزان رطوبت موجود در مواد کاربرد دارد.

ترازو های رطوبتی به شکل دقیقی وزن خشک و محتوای رطوبتی معرف های مختلف استفاده شده در آزمایشگاه های صنعتی و شیمیایی را فراهم می کنند. داشتن محفظه های مخصوص روی سینی برای گرمادهی از ویژگی‌های ظاهری این نوع ترازو ها می باشد.

تولید حرارت به وسیله لامپ ‌هایی همچون لامپ هالوژن از روش ‌های مرسومی می باشد که در این دسته از ترازو ها به کار می ‌رود تا ماده مورد نظر کاملا خشک شود.

زمان انتخاب یک ترازو آزمایشگاهی رطوبتی باید تکرار پذیری ، ظرفیت توزین ، ابعاد و هزینه را مد نظر داشته باشید.

 

ترازو مایکرو

ترازو آزمایشگاهی مایکرو چیست؟ دقیق‌ترین ترازوهای جهان ، ترازوهای مایکرو می باشند. ترازو مایکرو یا میکرو ترازو از زیر مجموعه‌های ترازو آزمایشگاهی به حساب می آید. در نظر داشته باشید که این محصول از دقت فوق‌ العاده بالایی مبنی بر واحد اندازه‌گیری میکروگرم برای اندازه گیری برخوردار می باشد.

دقت سنجش در این ترازو بین 0.1 میکروگرم (معادل 0.0001 میلی‌گرم یا 0.00000001 گرم) تا 1 میکروگرم (معادل 0.001 میلی گرم یا 0.000001 گرم) متغیر است.

از تحلیل فضای اطراف برای اندازه گیری تا توزین جامدات و مایعات با پیش ‌فرض ‌های متنوع برای سنجش از قابلیت‌های توزین این محصول می باشد.

ترازو مایکرو

 

انواع ترازو حساس آزمایشگاهی با توجه نوع کالیبراسیون :

  • ترازو با کالیبره دستی
  • ترازو با کالیبره دیجیتال دستی
  • ترازو با کالیبره اتوماتیک یا کالیبره فول دیجیتال

 

در مدل اول کالیبره ترازو توسط سنگ کالیبره و با تنظیم چندین دکمه انجام می شود که چندین مرحله را باید طی کرد.

در کالیبره دیجیتال دستی با فشردن یک کلید و داشتن سنگ کالیبره ترازو به حالت کالیبره ی استاندارد باز می گردد.

کالیبره اتوماتیک یا فول دیجیتال به صورتی است که یک سنگ کالیبره در داخل خود ترازو تعبیه شده است و در زمان روشن شدن به صورت اتوماتیک بدون دخالت دست و عوامل دیگر به راحتی در حالت توزین استاندارد قرار می گیرد.

ترازو حساس آزمایشگاهی دیجیتال با کالیبره اتوماتیک بهترین روش برای اندازه گیری محسوب می شود که هیچ زمانی در حالت خطا و غیراستاندارد قرار نخواهد گرفت.

 

انواع ترازو دیجیتال آزمایشگاهی با توجه به وزن چیست ؟

  • ترازوي یک گرم
  • ترازوي یک دهم گرم
  • ترازوي یک صدم گرم
  • ترازوي یک هزارم گرم
  • ترازوی یک ده هزارم گرم
  • ترازوی یک صد هزارم گرم

انواع ترازو دیجیتال آزمایشگاهی با توجه به وزن چیست ؟

نکات مهم هنگام استفاده از ترازو حساس آزمایشگاهی

  • این نوع ترازو ها رارا باید بر روی یک میز توزین آزمایشگاهی بگذارید. (یک میز مخصوص برای اندازه گیری مواد و قرارگیری ترازو)
  • استفاده از کاغذ های مخصوص و ظروف آزمایشگاهی شیشه ای مناسب برای توزین مواد شیمیایی آزمایشگاهی لازم است
  • به میزی که ترازو روی آن قرار دارد در هنگام اندازه گیری تکیه ندهید.
  • عدم اندازه گیری و توزین نمونه هایی با وزنی بیش از حد تحمل ترازو آزمایشگاهی ، به این دلیل که این کار موجب تخریب و آسیب کالیبراسیون ترازو آزمایشگاهی به خصوص ترازو دیجیتالی خواهد شد.
  • استفاده نکردن از ظرف های پلاستیکی برای فرآیند توزین ، به این دلیل که این مدل از ظرف ها با به وجود آوردن الکتریسیته ساکن موجب ایجاد مشکلاتی در اندازه گیری مواد خواهند شد.
  • لرزیدن ترازو از دیگر نکاتی می باشد که موجب از بین رفتن کالیبراسیون ترازو خواهد شد و باید از آن جلوگیری کنید.
  • عدم نگهداری ترازو حساس آزمایشگاهی در مقابل پنکه ، تابش نور و کولر
  • برای تمیز کردن و شست و شو ترازو ، از محلول اتانول و آب و یا آب استفاده کنید.
  • در صورت ریختن مواد شیمیایی بر روی ترازو سریعا آن را پاک کنید.
  • در صورت استفاده نکردن از ترازو آزمایشگاهی ، بهتر است برای جلوگیری از گرد و غبار از روکش های مخصوص استفاده کنید.
  • در صورت وجود گرد و غبار بر روی صفحه دستگاه ، آن را به وسیله سشوار ، جارو برقی و یا دستمالی بدون پرز نظافت کنید.
حتما بخوانید!
مرکز فروش انواع صندوق فروشگاهی در شیراز

 

پیشنهاد بازرگانی اسپید

ترازو آزمایشگاهی دیجیتال کنستانت 14192-0056R

این ترازو آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟ ترازو آزمایشگاهی دیجیتال کنستانت برای استفاده در تحقیقات دانشگاهی ، آزمایشگاه ها  و هرگونه استفاده حرفه ای دیگر مانند استفاده در طلا فروشی ها گزینه ای بسیار مناسب است.

این ترازو از بالاترین استانداردهای سرعت ، انطباق ، ایمنی و قابلیت اطمینان بسیار زیادی برخوردار است. این محصول در دو مدل با نمایشگر LED و نمایشگر LCD طراحی و ساخته شده که نمونه ال ای دی کیفیت نمایش بسیار بالایی را به شما ارائه می دهد.

پیشنهاد بازرگانی اسپید

این دستگاه دقت اندازه گیری 0.01 گرم را به کاربر ارائه می دهد. همچنین بیشترین وزنی که ترازو طلا فروشی کنستانت قابلیت اندازه گیری آن را دارد 2 کیلو و 200 گرم در نظر گرفته شده است.

 

ترازو گرمی دیجیتال SF-400D

ترازو گرمی SF-400D ساخت کشور چین می باشد و نمونه ای دیگر از ترازوهای تحت لیسانس AND می باشد. این ترازو برای مشاغل مختلفی از جمله زعفران فروشی ، طلافروشی و همینطور به عنوان ترازو حساس آزمایشگاهی گزینه ای بسیار مناسب می باشد.

این ترازو 4 ظرفیت توزین 100 ، 300 ، 500 و 600 گرمی دارد که توزین 500 گرمی این ترازو در فروشگاه بازرگانی اسپید موجود می باشد. دقت این ترازو گرمی 0.01 گرم در نظر گرفته شده است.

ترازو حساس آزمایشگاهی

دو قابلیت توزین در چند واحد وزنی و همچنین شمارش قطعه نیز در این محصول تعبیه شده است. این ترازو نمایشگری از نوع LED دارد و کالیبراسیون آن به صورت دستی می باشد. همچنین جنس بدنه این ترازو گرمی از پلاستیک فشرده و جنس سینی آن از استیل است.

ابعاد این ترازو گرمی 21x15x5 سانتی متر و قطر کفه آن نیز 10.5 سانتی متر می باشد. در نظر داشته باشید که این محصول چاپگر ندارد و همچنین قابلیت اتصال به کامپیوتر و قابلیت اتصال به چاپگر در آن نیز تعبیه نشده است.

حال که با انواع ترازو آزمایشگاهی آشنا شدید و دانستید ترازو آزمایشگاهی چیست ، می توانید در تصمیم گیری  جهت خرید این نوع ترازو با دقت تر عمل کنید تا دستگاه مورد نظر متناسب با نیازتان باشد. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره در زمینه انواع ترازو می توانید از طریق شماره های تماس با مجموعه بازرگانی اسپید در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *