باسکول صنعتی و جاده ای, ترازو های دیجیتال, مقالات

ترازو یا باسکول؟ کدام برای کسب و کار من بهتر است ؟

ترازو یا باسکول؟ کدام برای کسب و کار من بهتر است ؟
3.6/5 - (20 امتیاز)

به نظر می رسد که ترازو ها ، چیزی شبیه به باسکول باشند، اما واقعا چنین است؟ آیا این دو وسیله وزن کشی، به یک صورت عمل می کنند؟ تفاوت ترازو و باسکول چیست؟ ترجیح شما کدام است؛ ترازو یا باسکول؟ اگر می خواهید پاسخ این سوالات و پرسش های مشابه را بیابید، توصیه می شود که تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پیدا کردن یک وسله وزن کشی مناسب با نیاز کاربری افراد به ظاهر ساده است اما در واقع یک انتخاب چالش برانگیز است، به این علت که ترازو ها، ظرافت اندازه گیری ویژه ای دارند. یک ترازوی با کیفیت باید دقت بالایی در سنجش وزن مواد مختلف داشته باشد. برخی از ابزار های وزن کشی برای اندازه گیری مواد با جرم کم استفاده می شوند. برخی دیگر مانند باسکول های دیجیتال نیز توانایی سنجش چندین تن را دارند. شناخت تفاوت ترازو و باسکول به شما کمک می کند تا مناسب با نیاز کاربری خود انتخاب کنید و نتایج دلخواه را به دست بیاورید.

ترازو و باسکول؛ هر دو برای توزین یا سنجش وزن کالا ها و مواد مختلف استفاده می شوند. ترازو در لغت به معنای ابزاری برای وزن کردن اجسام تعریف می شود و باسکول که یک لغت فرانسوی است برای وزن کردن کالاهای سنگین و کامیون ‌ها به کار برده می شود. همین تعریف ساده، نشان می دهد که این دو وسیله سنجش وزن چقدر با یکدیگر تفاوت دارند.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

ابتدایی ترین وجه تمایز این دو ابزار اندازه گیری، توانایی توزین اوزان سنگین تر در باسکول نسبت به ترازو های خانگی و مدل های دیگر موجود در بازار است.

 

ابتدا کمی با ترازو و باسکول بیشتر آشنا شویم

ترازو ها در طیف گسترده ای از مدل های مختلف تولید و عرضه می شوند. نمونه های متنوع این محصول را می توان در ترازو های صنعتی، آزمایشگاهی، فروشگاهی و نفرکش یافت. البته که برند های تولید کننده این ابزار های وزن کشی نیز بسیار متنوع هستند.

بسته به نوع ترازو ها، کاربرد هایی که ارائه می دهند نیز متنوع است. به طور مثال؛ ترازوهای آزمایشگاهی از دقت بالایی برخوردار هستند. به گونه ای که حتی می توانند وزن پودرهای شیمیایی را نیز مشخص کنند. در نتیجه برای تهیه‌ی ترکیبات و محلول ‌های دقیق با فرمولاسیون خاص، مورد استفاده قرار می گیرند.

ابتدا کمی با ترازو و باسکول بیشتر آشنا شویم

ترازوهای نفرکش به منظور توزین جرم انسان، طراحی و روانه بازار می شوند. این ترازوی پر کاربرد و حیاتی در مطب دکتر تغذیه‌، توده بدنی افراد را مشخص کرده و گزارش دقیقی از وضعیت چربی اضافی بدن شما ارائه می دهد. همچنین در صورتی که با کاهش وزن روبرو هستید، به کمک این ترازو ها می توانید روند افزایش وزن خود را پیگیری کنید. درمان و سیر پاسخگویی و کارآمدبودن رژِیم غذایی، بستگی زیادی به وجود چنین ایزار های وزن کشی در مطب پزشکان تغذیه دارد.

ترازو های فروشگاهی نیز در تمامی فروشگاه های مواد غذایی و فروشگاه های زنجیره ای کوچک و بزرگ کاربرد دارند.

ترازوهای فروشگاهی

علی رغم این که ترازو ها، توانایی سنجش وزن چند کیلوگرم را دارند، باسکول ها در ابعاد بزرگ ساخته می شوند و برای توزین اجرام سنگین کورد استفاده قرار می گیرند. از آنجا که دام و وسایل نقلیه‌ چرخ‌دار، بیشترین گزینه وزن کشی با باسکول ها هستند، سطح این وسیله وزن کشی را صاف می سازند تا به خوبی روی آن قرار بگیرند.

طراحی و ساختار این ابزار های اندازه گیری شامل بدنه‌ای محکم و صفحه‌ ای وسیع، همچون پلی معلق برای قرار گرفتن اجسام مختلف و حسگرهای تشخیص جرم با نام لودسل (Load Cell) که در زیر صفحه تعبیه شده است، می باشد.

حتما بخوانید!
به دنبال آدرس معتبرترین فروشگاه ترازو در شیراز میگردید ؟

به دلیل بزرگ و سنگین بودن باسکول ها به نظر می رسد که امکان جابه‌جایی برای آنها وجود ندارد. اما جالب است بدانید که حرکت دادن این ابزار های اندازه گیری به کمک وسایل نقلیه و یا چرخ‌هایی تعبیه‌ شده در زیر بدنه اصلی امکان پذیر است. چرخ ها دارای مقاومت بالا هستند و شرایط جابجایی این وسیله وزن کشی را فراهم می سازند.

باسکول صنعتی

ترازو ها دارای انواع مکانیکی و دیجیتالی هستند. نوع مکانیکی آن در مقایسه با دقت نمونه های دیجیتال در سطح پایین تری قرار می گیرد. علاوه بر این، فاقد فناوری و امکانات بالا برای نشان ‌دادن عدد وزن اجسان مختلف هستند.

امیدواریم که تا این جای مقاله توانسته باشیم اطلاعات مهمی در مورد مشخصات ترازو و باسکول به شما خوانندگان محترم ارائه بدهیم. اما اگر هنوز هم تردید دارید که کدام ابزار وزن کشی برای شما مناسب است؛ ترازو یا باسکول ؟ به خواندن ادامه مطلب ادامه بدهید.

 

تفاوت های این دو محصول

ظرفیت توزین

طراحی، تولید و ساخت متفاوت انواع ترازو ها و باسکول ها، طیف متنوعی از محصولات را روانه بازار می کند که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند. برای مثال، توان توزین انواع ترازوی آزمایشگاهی فقط در حد چند گرم است. این ترازو ها دقت بسیار بالایی دارند تا جایی که قادر هستند اوزان بسیار سبک چند صدم گرمی را نیز مشخص کنند.

در مقابل، ترازو های فروشگاهی با محدوده وزنی 70 کیلوگرم، تولید و روانه بازار می شوند.  سایر ابزار های وزن کشی همچون ترازوی عطاری، ترازوی دیجیتال، ترازوی طلا فروشی، ترازوی گرمی، ترازوی آزمایشگاهی، ترازوی صنعتی، ترازوی خانگی و … نیز در بازار یافت می شود که هر یک از آن ها برای پاسخگویی به نیاز خاصی ساخته شده­ اند.

دیگه دنبال قهوه فوری، کاپوچینو و نسکافه نگرد که مرکزش اینجاست!

اندازه گیری وزن بیش از 70 کیلوگرم به کمک باسکول ها انجام می شود. از این رو، نمی توانید ترازویی را پیدا کنید که توانایی وزن کشی 100 کیلوگرم را داشته باشد.

ظرفیت توزین

باسکول ها با هدف وزن کشی در محدوده 70 کیلوگرم تا چند ده تن ساخته می شوند. به همان نسبت که در طراحی و ساخت ترازو ها، نمونه های مختلفی را شاهد هستیم، باسکول ها نیز در مدل های متنوع ساخته می شوند. انواع گوناگون باسکول ها شامل صنعتی، فروشگاهی، رولیک، آویز، کفی، باسکول دامکش، باسکول دیواری، باسکول متحرک، باسکول ثابت و باسکول جاده ای و همچنین باسکول مکانیکی می شود.

 

جنس ترازو و باسکول

تفاوت ترازو و باسکول در جنس چیست؟ وجه تمایز این دو وسیله وزن کشی فقط به محدوده اندازه گیری آنها ختم نمی شود. موارد دیگری همچون استحکام و مدل های گوناگون ترازو و باسکول نیز در تمایز آنها نقش دارند.

جنس باسکول ها بسیار محکم تر است. بدیهی است که یک ترازوی گرمی در مقایسه با یک باسکول دیجیتالی معمولی، استحکام کمتری دارد. از این رو باسکول از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و می توانند عمر طولانی تری داشته باشند.

تفاوت ترازو و باسکول

ترازو ها معمولا از پلاستیک فشرده ساخته می شوند تا استحکام خوبی داشته باشند. در معدود مواردی، ترازو ها دارای بدنه فلزی هستند. این در حالی است که باسکول ها دارای بدنه اغلب آهنی یا فولادی هستند و به همین دلیل می توانند وزن چندین تن را تحمل کنند. به طور کلی، آلیاژی که برای ساخت ترازو و باسکول مورد استفاده قرار می گیرد، کاملا متفاوت است.

حتما بخوانید!
ترازو خوب و با کیفیت را از کجا بخریم؟ چه برندی بهتر است؟

قابلیت های ترازو و باسکول

اصلی ترین تفاوت ها در مقایسه بین ترازو ها و باسکول ها به جنس، استحکام و توان اندازه گیری آنها مربوط می شود. اما تفاوت های ریزتری نیز هستند که این ابزار های اندازه گیری را از یکدیگر متمایز می کنند.

جالب ترین وجه تمایز این دو وسیله وزن کشی پر کاربرد در این است که کوچک ترین باسکول از بزرگ ترین ترازو، ابعاد بزرگ تری دارد. یک باسکول 100 کیلویی کجا و یک ترازوی 70 کیلویی کجا؟

اصلی ترین تفاوت ها در مقایسه بین ترازو ها و باسکول ها

دقت این ابزار های اندازه گیری وزن مواد نیز با همدیگر متفاوت است. یک باسکول هرگز نمی تواند دقت یک ترازو آزمایشگاهی را برای نشان دادن وزن چند گرم پودر، داشته باشد. این در حالی است که ترازوها فاقد قابلیت توزین مرحله ای هستند.

به طور کلی تفاوت ترازو و باسکول طیف متنوعی از موارد را شامل می شود. با این حال، دارای برخی وجوه مشترک نیز هستند. مانند:

  • مجهز بودن به چاپگر داخلی
  • امکان ارتباط با شبکه بی سیم (WiFi)
  • داشتن نمایشگر LED
  • داشتن حافظه داخلی

 

لودسل ترازو و باسکول

در مقایسه بین ترازو و باسکول، بهتر است به تفاوت های فنی آن ها نیز اشاره کنیم. وجود لودسل یا حسگر توزین که به عنوان مغز متفکر ترازوها و باسکول ها خوانده می شود، مهم ترین وجه تمایز فنی این محصولات است.

لودسل ترازو و باسکول

لودسل یا حسگر به کوچک‌ترین فشار هایی که به سطح سینی یا کف ترازو و باسکول وارد می شود، حساسیت نشان می دهد. لودسل ها به محض حس کردن فشار، وزن عددی آن را نشان می دهند. حال این سوال مهم پیش می آید که اگر کارایی لودسل در ترازو و باسکول شبیه است چرا به عنوان یک معیار تمایز دهنده، معرفی می شود. پاسخ به توان توزین مربوط است. به این معنی که لودسل، تعیین کننده حساسیت و مقدار وزنی است که بر روی سینی ترازو با باسکول قرار می گیرد.

هر چقدر که ابعاد لودسل بزرگ تر باشد، توانایی بیشتری برای تحمل اوزان سنگین دارد. اما حساسیت آن نیز به طور قابل توجهی کم می شود. بنابراین، دقت و حساسیت لودسل است که به عنوان وجه تمایز فنی بین ترازو و باسکول، در نظر گرفته می شود.

 

جمع ‌بندی در زمینه خرید ترازو یا باسکول

احتمالا تا کنون به این نتیجه رسیده ­اید که ترازو و باسکول ها به عنوان ابزار های وزن کشی، کاربرد زیادی دارند. این در حالی است که طراحی و ساختار آن ها با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام برای پاسخگویی به نیاز کاربری ویژه ای مناسب هستند.

بیشتر حرفه ها و شغل ها نیاز به دستگاه وزن کشی دارند. از این رو باید در انتخاب دستگاه مناسب­ دقت کافی داشته باشید و نوع مناسب را انتخاب کنید. خرید یک وسیله وزن کشی مناسب منجر به نگاه حرفه ای شما به شغل‌ تان می شود.

مجموعه بازرگانی اسپید در تلاش است تا با آگاهی بخشی به متقاضیان انواع ترازو و باسکول، محلی معتبر با پیشینه و سابقه کافی برای خرید ترازو برای شما قلمداد شود. در صورت نیاز به انواع ترازو و باسکول می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید یا از طریق وبسایت و مطالعه مشخصات هر یک از محصولات، ترازو یا باسکول خود را انتخاب کرده و سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *