ترازو های دیجیتال, مقالات

خرید ترازو آزمایشگاهی با کیفیت و دقت بالا

خرید ترازو آزمایشگاهی
4.5/5 - (2 امتیاز)

ترازوی آزمایشگاهی یکی از انواع ترازوهای دیجیتالی می باشد که بسته به نوع آن ، می‌تواند ذرات بسیار کوچک را با دقت بسیار بسیار بالا اندازه گیری کند. اندازه گیری در برخی مشاغل آن قدر حساس می باشد که مقدار کمی خطا در سنجش ، ممکن است نتیجه را عوض کند. از این رو ، خرید ترازو آزمایشگاهی با کیفیت و دقت بالا بسیار حائز اهمیت است. در ادامه با ما همراه باشید.

به عنوان مثال مشاغلی که با ترکیب کردن مواد شیمیایی یا دارویی سر و کار دارند به این موضوع کاملا واقف هستند و می‌دانند که یک گرم بیشتر از ترکیبی خاص ، می‌تواند برای مصرف‌کننده در محصول نهایی گران تمام شود.

به همین دلیل وزن کردن چنین مواد حساسی را به ترازوهای آزمایشگاهی واگذار کرده اند تا کم‌ترین مقادیر وزنی را اندازه‌گیری ‌کنند.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

همان‌طور که گفته شد ، انواع ترازوهای آزمایشگاهی بسیار حساس می باشند به قدری که جریان هوای محیط روی آن ها تاثیر می گذارد یا حتی ممکن است تغییرات دمایی ، میزان اندازه‌گیری آن‌ها را با مشکل مواجه کند.

به همین دلیل ، از یک محفظه شیشه‌ای روی ترازو اغلب در ترازوی چهار رقم اعشار و بالاتر استفاده می‌شود تا تاثیر عوامل محیطی بر روی اندازه‌گیری به حداقل برسد.

 

خرید ترازو آزمایشگاهی مناسب

پیش از خرید یک ترازو آزمایشگاهی مناسب ، موارد زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید ترازو آزمایشگاهی مورد نظر خود را به درستی خریداری کنید.

 

دقت ترازو آزمایشگاهی

در میان پارامترهای مختلفی که در انتخاب یک ترازو آزمایشگاهی باید آن را مد نظر داشته باشید ، دقت ترازو مهم ترین می باشد. دقت ترازو ارتباط مستقیمی با نتایج حاصل از اندازه گیری با سلامت انسان‌ دارد. به مثال زیر درباره دقت ترازو آزمایشگاهی توجه کنید.

تصور کنید شما در یک آزمایشگاه آنالیز BET (یک دستگاه آنالیز پیشرفته برای اندازه گیری خلل و فرج مواد) مشغول به کار هستید. نمونه‌ای که باید وارد این دستگاه شود ، در مرحله‌ی پیش‌آماده ‌سازی ، باید با ترازو توزین شود. دقت لازم برای توزین نمونه با این دستگاه ، حداقل 0.001 گرم می باشد.

دقت ترازو آزمایشگاهی

به عنوان مثال باید 0.621 گرم ماده را داخل دستگاه قرار دهید. در این زمینه ما برای کار با دستگاه BET ، به یک ترازو با دقت حداقل 0.001 گرم احتیاج داریم.

وقتی از کلمه حداقل استفاده می کنیم ، به این معنا می باشد که اگر ترازوی چهار رقم اعشار (0.0001 گرم) داشته باشیم ، باز هم می‌توانیم نمونه را توزین کنیم. ولی حتما با ترازوی دو رقم اعشار (0.01 گرم) ، نتایج درستی از آزمایش را به دست نخواهیم آورد.

 

ظرفیت ترازو آزمایشگاهی

مهم‌ترین موضوع بعد از دقت ، ظرفیت ترازو می باشد. کلمه ظرفیت در ترازو به معنای بیشترین میزان وزنی است که دستگاه می‌تواند تحمل کند.

در نتیجه در هنگام خرید ترازو آزمایشگاهی بایداین موضوع را در نظر بگیریم که نمونه‌های ما در حالت ماکزیمم ، چند گرم یا کیلوگرم می باشند.

به عنوان مثال اگر نمونه‌های شما برای آزمایش حداقل 800 گرم می باشند ، در نظر داشته باشید که یک ترازو با ظرفیت 300 گرم نمی‌تواند کار شما را انجام دهد.

حتما بخوانید!
با سفارش گیر رستوران ، رستورانی دیجیتال و هوشمند بسازید

زیرا  در بهترین حالت باید اندازه‌گیری وزن را در چند مرحله انجام دهید که خود این کار باعث خطای زیادی در نتایج شما خواهد شد. در نتیجه قبل از خرید ترازو ، این موضوع را مد نظر داشته باشید که حداقل ظرفیت مورد نیاز شما در آزمایشگاه چقدر می باشد.

 

کالیبراسیون ترازو آزمایشگاهی خوب

مانند سایر تجهیزات الکترونیکی ترازوهای دیجیتال نیز به این صورت کار می‌کنند که سازنده‌ی دستگاه ، برای ترازو وزنی پایه تعریف میکند تا مقادیر بر اساس آن اندازه گیری شوند. این فرایند در عین این که پیچیده می باشد ، بسیار ساده است و از یک الگوی ریاضی خاصی پیروی می‌کند.

دیگه دنبال قهوه فوری، کاپوچینو و نسکافه نگرد که مرکزش اینجاست!

کالیبراسیون ترازو آزمایشگاهی خوب

حال وقتی یک ترازو نیاز به کالیبراسیون دارد و از کالیبره خارج شده ، به این معنا می باشد که تنظیمات اولیه به هم ریخته است و این وزن‌های پایه ، مجددا باید برای ترازو تعریف شوند.

کالیبراسیون هنگام خرید ترازو آزمایشگاهی به سه شکل زیر می باشد:

  • کالیبراسیون خارجی
  • کالیبراسیون داخلی
  • اتوکالیبره

 

کالیبراسیون داخلی

برای کالیبراسیون داخلی ، شرکت سازنده خودش در داخل ترازو وزنه‌های مورد نیاز برای کالیبراسیون را تعبیه کرده است و تنها کافی می باشد که ما ترازو را به حالت کالیبراسیون ببریم.

 

کالیبراسیون خارجی

برای کالیبراسیون خارجی در ابتدا باید ترازو را به حالت کالیبراسیون ببریم. بعد از آن باید گام‌ به ‌گام مطابق وزنه‌هایی که در بروشور دستگاه نوشته شده است ، وزنه روی آن بگذاریم. سپس بعد از چند دقیقه ترازو کالیبره خواهد شد.

کالیبراسیون خارجی

پارامترهای مورد بررسی در کالیبراسیون خارجی به شرح زیر می باشد:

 

  • رانش (Drift Check)

رانش را می‌توان (قرائت ناپایدار) در یک ترازو آزمایشگاهی تعریف کرد که به دلایل مختلفی از جمله تغییر شرایط محیطی مانند رطوبت و دما به وجود می آید.

 

  • عملکرد (Performance Check)

برای بررسی کردن عملکرد ترازو ، عموما در ابتدا کالیبراسیون داخلی صورت می پذیرد. بعد از آن بر اساس میزان حساسیت ترازو مورد نظر (۳ صفر ، ۴ صفر و …) وزنه ‌های استاندارد به طور جداگانه روی صفحه توزین قرار خواهند گرفت.

 

  • خطای خارج از مرکز بودن (Eccentricity)

خارج بودن از مرکز به اختلافات ثبت شده در قرائت‌ها اشاره می کند که به دلیل قرار نگرفتن نمونه در مرکز صفحه اندازه گیری به وجود می آیند.

برای بررسی کردن این موضوع ، یک وزنه استاندارد در موقعیت‌های مختلف صفحه توزین قرار خواهد گرفت ، (برای مثال بالا ، مرکز ، پایین ، راست یا چپ ) و خطای قرائت ثبت خواهد شد.

 

اتوکالیبره

هر زمان که ترازو از کالیبره خارج شد ، خود ترازو به صورت خودکار ، خودش را کالیبره خواهد کرد و هیچ نیازی به دخالت کاربر نمی باشد.

در نظر داشته باشید که عواملی مانند اختلاف دما ، جابه‌جایی ترازو ، لرزش و… می‌توانند ترازو را از حالت کالیبره خارج کنند. برای این منظور به نکات درج ‌شده در دفترچه‌ی راهنما دستگاه هنگام خرید ترازو آزمایشگاهی توجه کنید.

 

قابلیت تعمیر در ترازوی آزمایشگاهی

قابلیت تعمیر ترازو آزمایشگاهی ، یکی دیگر از موضوعاتیست که مشخص می‌کند یک ترازو آزمایشگاهی خوب است یا بد ؟

حتما بخوانید!
باسکول دیجیتال و مزایای استفاده از آن

تجربه‌ ما در بازرگانی اسپید این موضوع را به خوبی نشان داده است که بهترین برندهای مطرح دنیا هم ممکن است بر اثر یک ضربه‌ کوچک یا یک جابه جایی ساده ، دچار آسیب‌های جدی شوند. بنابراین این موضوع نیز حائز اهمیت است و پیشنهاد می شود که هنگام خرید ترازو آزمایشگاهی ، برند های مطرح را در نظر بگیرید.

 

چه زمانی نیاز است تا ترازو کالیبره شود؟

فواصل کالیبراسیون یک ترازوی آنالیتیکال به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می کنیم:

 

توصیه‌های سازنده

اغلب سازنده‌های ترازو فواصلی را برای کالیبراسیون توصیه می‌کنند. سعی کنید حتما این دستورالعمل‌ها را مد نظر داشته باشید.

 

محیط نگهداری ترازو آزمایشگاهی

اگر محلی که ترازو را در آن قرار داده اید در معرض رفت و آمد و ارتعاش زیاد باشد و یا در معرض تغییرات مداوم جریان هوا قرار بگیرد ، توصیه می‌شود ترازو را مرتبا کالیبره کنید.

خرید ترازو آزمایشگاهی

 

تعداد دفعات استفاده از ترازو

ترازوهایی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌شود ، احتمال به هم خوردن کالیبراسیون و تنظیمات نیز در آن ها بیشتر می باشد. در نتیجه هر چه بیشتر از ترازو آزمایشگاهی استفاده کنید ، لازم است تا فواصل کالیبراسیون آن کوتاه‌تر شود.

 

میزان اهمیت توزین دقیق در فعالیت شما

در برخی فعالیت‌ها مانند تولید و ساخت تجهیزات پزشکی یا محصولات دارویی ، حتی کوچک ترین میزان خطا می‌تواند عواقب جبران ‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. در نتیجه ، میزان حساسیت توزین یکی دیگر از عواملی است که در فواصل کالیبراسیون ترازو بسیار موثر می باشد.

 

جنس های مختلف ظروف جهت توزین ، چه کاربردی در ترازو آزمایشگاهی خوب دارد؟

ظروف توزین کاغذی

برای توزین گرانول خشک یا مقادیر کم پودر ، ظروف توزین کاغذی گزینه ای بسیار مناسب می باشد. سطح داخلی ظروف توزین کاغذی عموما حالتی مومی و لغزنده دارد که باعث می‌شود پودر به آن نچسبد.

البته ظرف های توزین کاغذی ممکن است برای حجم نمونه‌ شما بسیار بزرگ باشند. در این صورت می‌توانید قبل از استفاده آن را به مربع‌های کوچک ‌تر تقسیم کنید.

 

ظروف توزین پلاستیکی

ظرف های توزین پلاستیکی گزینه‌های بسیار خوبی برای توزین مایعات و مواد خشک هستند و در ابعاد مختلفی عرضه می‌شوند.

اما این ظروف برای توزین برخی مواد مناسب نمی‌باشند. به این دلیل که ظروف پلاستیکی به راحتی بار الکتریسیته ساکن ایجاد می کنند و به این ترتیب ممکن است دقت ظروف تحت تاثیر قرار بگیرد.

 

ظروف توزین آلومینیومی

ظروف توزین آلومینیومی دوام بیشتری دارند و مانند ظرف های پلاستیک برای توزین پودرهای خشک و نمونه‌های مایع مناسب می باشند. این ظروف به ویژه برای مواد واکنش‌ زا و حلال‌های آلی مناسب هستند.

 

خرید ترازو آزمایشگاهی از بازرگانی اسپید

بازرگانی اسپید با بیش از 30 سال سابقه فروش در انواع ترازو آماده مشاوره و خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه ترازو آزمایشگاهی می باشد. خرید ترازو آزمایشگاهی از طریق سایت بازرگانی اسپید به پشتوانه تجربه ما انجام می شود که در آخر جلب رضایت شما کاربران گرامی را هدف خود می داند. با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *