سایر مقالات, مقالات

لودسل در ترازو چیست و چه کاربردی دارد؟

لودسل در ترازو چیست و چه کاربردی دارد؟

لودسل یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات به کار رفته در انواع ترازو ها به شمار می آید که به طور مستقیم بر عملکرد آن ها تاثیر می گذارد. در این مقاله قصد داریم به این بپردازیم که لودسل چیست و چه کاربردی دارد، همین طور انواع لودسل‌ ها را معرفی کنیم و عوامل مهمی که برای مقایسه عملکرد آن ها در نظر گرفته می شود را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطالب همراه ما باشید.

ترازو یکی از تجهیزات بسیار حساس محسوب می شود که از آن جهتِ توزین مواد در زمینه های مختلف استفاده می شود. یکی از مهم ترین و اصلی ترین شاخصه هایی که درجه بندی کیفی ترازو ها را تعیین می کند، دقت ترازو است. این دقت با توجه به قابلیت و میزان خطای یک قطعه حساس به نام لودسل مشخص می شود. در واقع لودسل های به کار رفته در انواع ترازو سنسور های وزن آن ها هستند.

لودسل ها از استرین گیج های فنری شکل تشکیل شده اند که جنس آن از آلومینیوم می باشد. این استرین گیج ها از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند که به دلیل بارگذاری، کمی تغییر شکل می دهند اما بعد از برداشتن بار به حالت اول خود باز می گردند. این تغییرات در استرین گیج باعث تغییر مقاومت و استحکام خروجی آن می شود و سپس توسط مدار الکترونیکی، پل وتستون به واحد وزن تبدیل می شود.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

 

انواع لودسل کدام است؟

در مطالب قبلی در مورد این که لودسل چیست و چه کاربردی دارد صحبت کردیم در این بخش از مقاله قصد داریم انواع لودسل را مورد بررسی قرار دهیم.

 

لودسل تک پایه

لودسل های تک‌پایه ، دارای یک‌پایه بوده و بیشتر در ترازو های فروشگاهی ، توزین نقاله و توزین ماشین‌آلات بسته‌بندی و پرکن کاربرد دارند.

لودسل تک پایهلودسل خمشی

لودسل خمشی یک نوع لودسل فولادی ضد زنگ است و روکش بدنه آن از جنس نیکل می ‌باشد که برای توزین موادی با ظرفیت صد تن ساخته می‌ شود. از این لودسل‌ ها برای توزین باسکول‌ های بسیار سنگین، سیلو و تانک در کارخانه ‌ها استفاده می‌ شود. نوع دیگری از لودسل‌ ها با نام لودسل خمشی دو طرفه معروف هستند و جهت توزین اجسام با وزن بالا به کار گرفته می شوند.

لودسل خمشیلودسل کششی (Tension load cell)

لودسل کششی یک نوع لودسل است که نیروی وارده را با تغییر دادن طول ناشی از افزایش طول بدنه اندازگیری می ‌کند، شکل ظاهری این لودسل مانند حروف s است که با نام لودسل s نیز شناخته می‌ شود. روش اعمال بار روی این نوع لودسل عمود قرار دادن هنگام توزین است که بسیار حائز اهمیت است.

لودسل کششی  (Tension load cell)این قطعه کاربرد های بسیار متعددی دارد که از جمله مهم ترین آنها می ‌توان به استافده در ترازوی آویز، توزین سقفی، تجهیزات پزشکی، صنایع داروسازی و غیره اشاره کرد.

حتما بخوانید!
نحوه کار با ترازو عقربه ای وزن کشی چگونه است؟

 

لودسل فشاری

این نوع لودسل از استیل ضد زنگ ساخته شده است که در مقابل نفوذ و برخورد با مواد شیمیایی و آب بسیار مقاوم و ایمن بوده و می ‌توان از آن در شرایط‌ های خاص استفاده کرد.

لودسل فشاری

لودسل فشاری به سه نوع تک نقطه single point ، بشکه‌ ای Canister و مینیاتوری Low profile تقسیم می‌ شود.

 

لودسل خاص

این نوع از لودسل‌ ها کاربرد های خاصی را به خود اختصاص داده‌ اند و از این رو با نام لودسل خاص شناخته می ‌شوند. در واقع این لودسل‌ ها به عنوان تخمین بار سیم ها و کابل‌ ها، سنسور گشتاور، سنسور دو محور، توزین در ارتفاع مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

لودسل خاصدقت لودسل چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

در واقع دقت لودسل به معنای میزان خطای این حسگر است که از مهم ترین و اصلی‌ ترین فاکتورهایی محسوب می‌ شود که در مورد این قطعه بیان می‌ شود. کیفیت و دقت لودسل به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

 

طراحی قطعه

یکی از عوامل بسیار مهم که نقش مستقیمی در افزایش میزان دقت لودسل دارد، پایبندی به اصول طراحی است.

 

دیگه دنبال قهوه فوری، کاپوچینو و نسکافه نگرد که مرکزش اینجاست!

جنس آلیاژ هسته‌

آیا می دانید هسته لودسل چیست و چه نقشی را در این قطعه ایفا می کند؟ هسته یکی از اصلی ترین و مهم ‌ترین اجزای لودسل محسوب می‌ شود. هنگام تولید هسته‌ انواع لودسل‌ ها از آلیاژهای مختلفی استفاده می‌ شود، بنابراین براساس جنس آلیاژ استفاده شده در آن ها، دقت و عملکرد مختلفی دارند.

 

ارتفاع قطعه

یکی دیگر از فاکتورهای مهم و اصلی ارتفاع لودسل است که بر روی عملکرد این قطعه بسیار تاثیر گذار است. در واقع هر چقدر ارتقاع لودسل بیشتر باشد، دقت اندازه گیری آن افزایش پیدا می ‌کند.

دقت آن به چه عواملی بستگی دارد؟

وزن Load Cell

هر چقدر وزن این قطعه بالا باشد، نشان دهنده وجود درصد زیادی از فولاد در آن است که ارتباط مستقیمی با کیفیت و مرغوبیت این قطعه نیز دارد.

 

اندازه‌ کف Load Cell

هرچه کف Load cell بزرگ باشد، موجب گردش بهتر آن حول محور خود می ‌شود و همچنین باعث افزایش عملکرد این قطعه می ‌شود.

 

میزان انحنای Load Cell

اگر انحنای قسمت بالای این قطعه بیشتر باشد، نشان دهنده گردش بهتر آن حول محور عمودی است و از عوامل بسیار مهمی است که باعث افزایش دقتLoad cell  می‌ شود. امروزه اغلب تولید کنندگان این انحنا را کمتر از حد مجاز تعیین می ‌کنند تا هزینه ‌های تمام شده برای آن ها به مراتب کاهش پیدا کند، اما این کار باعث کاهش دقت لودسل می‌ شود.

 

ساختار استرین گیج و کیفیت آن (strain gauge)

هر چقدر از نظر کیفی این قطعه با کیفیت و مرغوب‌ تر و ساختار آن بهتر باشد، لودسل نیز کیفیت و دقت بالاتری خواهد داشت و همچنین از عملکرد بهتری برخوردار خواهد بود.

 

تعداد استرین گیج های به کار رفته در محصول

با توجه به این که در این قطعه حساس، استرین گیج‌ های بسیار زیادی به کار می ‌رود، به صورت مستقیمی کیفیت و حساسیت آن را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. در حال حاضر در ساختار لودسل های موجود در بازار از ۲، ۴، ۶ یا ۸ استرین گیج استفاده شده است.

حتما بخوانید!
صندوق فروشگاهی چیست؟ + کاربردها ، قابلیت ها و برند های این دستگاه

عواملی که در بالا ذکر شد فاکتورهای بسیار مهمی هستند که در مشخص کردن کیفیت انواع لودسل‌ ها یا همان کلاس این قطعات، تحلیل و برررسی می‌ شوند. یک موسسه در سوئیس به نام oiml وجود دارد که تعیین کلاس انواع لودسل‌ ها را انجام می ‌دهد. در واقع این موسسه میزان عملکرد و خطای این قطعه را در موقعیت‌ های مختلف محیطی مورد بررسی قرار می ‌دهد و سپس تعیین می ‌کند که از لحاظ کیفی قطعه مورد نظر در چه سطحی قرار دارد.

بازرگانی اسپید

برند های برتر سازنده انواع لودسل ها

تا این جای مقاله با انواع لودسل ها و این که دقت لودسل چیست آشنا شدیم، موضوع بسیار مهم دیگر در مورد لودسل ها، برند سازنده ی آن ها است .

امروزه برند های خارجی و داخلی بسیاری متعددی انواع لودسل را تولید و عرضه می ‌کنند که از جمله مهم ترین این برند ها می‌ توان بهHBM,Zemic, Celltec,Revere  اشاره کرد. در واقع هر یک از این برند ها انواع لودسل را با ساختار های متنوع و با کیفیت بالا تولید و آن ها را روانه بازار می ‌کنند.

 

تعمیر و تعویض لودسل ترازو در شیراز توسط بازرگانی اسپید

اگر شما با ترازو زیاد سر و کار دارید و از آن در طول روز زیاد استفاده می کنید، به عنوان مثال اگر صاحب کسب و کار های فروشگاهی هستید و یا از ترازو های آشپزخانه استفاده می کنید، ممکن است پس از مدت زمان خاصی ترازوی شما با مشکل مواجه شود، به طور مثال لودسل آن معیوب شود، کالیبره آن بهم بریزد و یا این که دقت آن در توزین عوض شود.

تعمیر و تعویض در شیراز توسط بازرگانی اسپید

در چنین شرایطی به تعمیرات ترازو نیاز خواهید داشت و توصیه می شود که خودسرانه برای باز کردن و تعمیر ترازو اقدام نکنید، زیرا تعمیر کردن آن کار هر شخصی نیست و به دانش و مهارت بالایی نیاز دارد.

حال که متوجه دقت لودسل چیست ، لازم به ذکر است که فروشگاه بازرگانی اسپید یکی از نمایندگی های تعمیر ترازو در شیراز است که براساس نیاز مشتریان، انواع ترازو ها و همچنین باسکول های دیجیتالی به روز را در سریعترین زمان ممکن توسط تیم متخصص و ماهر خود تعمیر می کند. در بازرگانی اسپید روند تعمیر باسکول و ترازو دیجیتال به این صورت است که مشتری بعد از معیوب شدن ترازو با این بازرگانی تماس گرفته و بعد از اعلام مدل ترازو و علت و نوع خرابی آن، همکاران ما بهترین تعمیر کار مربوطه را تعیین نموده و به مشتری معرفی می نماید تا ترازوی خود را صحیح و سالم و در سریعترین زمان تحویل بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *