سایر مقالات, مقالات

ترازو دو کفه ای چیست و چه کاربردی دارد ؟

ترازو دو کفه ای چیست و چه کاربردی دارد ؟
4.1/5 - (154 امتیاز)

ترازو دو کفه ای چیست و چه کاربردی دارد؟ ترازو یک وسیله سنجش و ارزیابی وزن محصولات و کالا های مختلف است. به عبارت دقیق تر، ترازو به معنای وسیله ای برای مقایسه و توزین است. در مشاغل و کسب و کار های مختلف از انواع ترازو ها استفاده می شود. اگر چه ترازو ها در انواع متعددی تولید می شوند ولیکن همه آن ها یک کار مشترک را انجام می دهند و برای اندازه گیری وزن مواد استفاده می شوند.

ترازو دو کفه ای یکی از اولین نمونه های ابزار سنجش و اندازه گیری وزن مواد است که در 20 سال اخیر به طور قابل توجهی در برخی مشاغل مورد استفاده قرار می گرفت. برای اندازه گیری وزن مواد توسط این ترازو ها، وزنه های مختلفی را در کفه ترازو قرار می دهند تا وزن دقیق مواد را محاسبه کنند. اگرچه استفاده از ترازو دو کفه ای در قدیم بسیار رایج بوده اما هم اکنون نیز در برخی کسب و کار ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد ویژگی ها و مشخصات این وسیله سنجش وزن مواد، بیشتر بدانید.

 

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

کاربرد و عملکرد ترازو دو کفه ای چیست ؟

هدف از ساخت و طراحی ترازو های دو کفه‌ای، اندازه گیری جرم مواد و کالا های مختلف است. با این حال، قادر به اندازه گیری وزن دقیق اجسام نیستند. در نظر داشته باشید که به هنگام استفاده از این نوع ترازو ها، احتمال خطای اندازه گیری وجود دارد.

در طراحی و ساخت ترازوی دو کفه ‌ای، یک استوانه به نام شاهین ترازو در نظر گرفته شده است که با قرار گرفتن یک جسم در یکی از کفه ها، کفه دیگر ترازو به سمت بالا حرکت می‌کند. عملکرد این ترازو ها به این شکل است که در یکی از کفه ها، باید وزنه های مختلف را قرار بدهید و در کفه دیگر، کالای مورد نظر را بگذارید. وزن ها باید کم و زیاد شوند تا اینکه حالت مماس پیدا کنند.

در این صورت می توان گفت که آن ها دارای وزن یکسان هستند. اگر اصطلاح سنگ ترازو را شنیده­ اید، حتما می دانید که این نام به وزنه‌ های ترازو اطلاق می شود.

ترازو دو کفه ای چیست

همان طور که اشاره کردیم استفاده از این نوع ترازو با خطای اندازه گیری همراه است. از این رو توصیه می شود کمتر مورد استفاده قرار بگیرند. ترازو های دو کفه‌ای با ساختار مکانیکی که دارند اگرچه در گذشته به عنوان یک وسیله پر کاربرد شناخته می شدند اما امروزه دیگر چنین کارایی را ندارند.

حتما بخوانید!
ترازوی توزین صدر ، سیستم توزین با کیفیت

ترازو عدالت بسیار شبیه به ترازو دو کفه ای است و به عنوان نماد عدالت و برابری حقوق مردم شناخته می شود. توجه داشته باشید که سنگ‌های ترازو های دو کفه ‌ای، اهمیت زیادی دارند و بدون استفاده از آن، عمل وزن کشی مواد ممکن نیست. نکته قابل توجه دیگر در مورد این نوع ترازو ها این است که به راحتی حمل می و جا به جا می شوند.

 

ترازو آزمایشگاهی دوکفه ای چیست ؟

آزمایشگاه ‌ها از مشاغلی هستند که از ترازو های دو کفه‌ ای استفاده می کنند. البته آن ها از یک نوع مخصوص ترازو دو کفه ای بهره می برند. ترازو دو کفه فلزی در آزمایشگاه ها با دقت اندازه گیری 0.01 گرم ساخته می شوند.

مهم ترین کاربرد این محصول در آزمایشگاه برای تشخیص بالانس بودن باگت ‌های سانتریفیوژ است. همچنین در سازمان‌ های انتقال خون و آزمایشگاه‌ های صحرایی و تشخیص طبی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

ترازو آزمایشگاهی دوکفه ای چیست ؟

در هنگام کار با این نوع ترازو، لازم است که شاهین ترازو را نگه دارید و وزنه‌ ها را بر روی درجه صفر، قرار بدهید. سپس شاهین ترازو را ب آرامی رها کنید. احتمالا می بینید که حالت عقربه شاهین مقابل صفر است. لازم است که تنظیمات اولیه را اعمال کنید تا  مقدار وزن مواد، مشخص شود.

 

این ترازو ها هنوز هم وجود دارند ؟

در این محتوا گفتیم که ترازو دو کفه ای چیست و چه کاربردی دارد. با وجود خطای اندازه گیری در ترازو های دو کفه ای، هنوز هم برخی فروشنده ها در بازار هستند که از این وسیله استفاده می کنند. اگرچه خرید ترازو ها یک امر سلیقه ای است و بسته به نوع نیاز کاربری شما، انجام می گیرد اما توصیه می شود که به جای این ترازو های از رده خارج شده، انواع ترازو های دیجیتال با قدرت اندازه گیری بسیار دقیق را از فروشگاه عرضه کننده انواع ترازو های فروشگاهی و صنعتی مانند بازرگانی اسپید خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *