ترازو های دیجیتال, مقالات

انواع ترازوی آزمایشگاهی را بهتر بشناسید

انواع ترازوی آزمایشگاهی
5/5 - (3 امتیاز)

دست‌یابی به نتایج دقیق بدون یک روند اندازه گیری دقیق امکان‌ پذیر نخواهد بود. این روزها با تولید روز افزون انواع ترازوی آزمایشگاهی دیجیتال ، روند توزین به مراتب آسان‌تر از قبل شده است. همان‌طور که می دانید ترازوی آزمایشگاهی یکی از مهم‌ترین تجهیزات اندازه‌گیری در آزمایشگاه‌های مختلف به حساب می آید.

این ترازوی بسیار حساس که برای وزن کشی محلول‌های آزمایشگاهی و مواد مختلف به کار برده می شود ، انواع مختلفی دارد و برای کاربردهای گوناگون و طراحی شده است.

با وجود تنوع این نوع ترازو ها ، اما همه آن ها در یک موضوع واحد با یکدیگر اشتراک دارند و آن دقت و حساسیت در توزین می باشد. فرقی نمی‌کند که شما از یک ترازوی رطوبت‌ سنج یا آنالیتیکال استفاده کنید و یا بهترین ترازو آزمایشگاهی را داشته باشید ، دقت بالا در توزین و گرفتن نتیجه‌ دقیق از این دستگاه مهم‌ترین عملکردیست که شما از آن انتظار دارید.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

 

قبل از اینکه بخواهیم یکی از انواع ترازوی آزمایشگاهی را خریداری کنیم باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • دقت مورد نظر ما برای اندازه‌ گیری چقدر است؟
  • ظرفیت مورد نظر ما برای اندازه‌گیری وزن چقدر است؟
  • آیا ترازویی که می خواهیم آن را خریداری کنیم باید اتوکالیبره باشد؟ یا می شود به صورت دستی آن را کالیبره کرد؟
  • آیا ترازو می تواند واحد های مختلف را به یکدیگر تبدیل کند؟
  • صفحه نمایش استفاده شده در ترازو از نوع LED باشد یا LCD ؟
  • آیا محیطی که میخواهیم ترازو را در آن قرار دهیم رطوبت دارد و میزان رطوبت آن چقدر می باشد؟
  • میزان آلایندگی از جمله گرد و خاک در محیط چقدر است؟ آیا ترازو باید در برابر گرد و خاک مقاوم باشد؟

با پاسخ به سوالات بالا راحت تر میتوانید ترازو های آزمایشگاهی مورد نظر خود را انتخاب کنید و سفارش دهید. در صورت نیاز به راهنمایی می توانید با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.

 

انواع ترازوی آزمایشگاهی

این روزها طیف گسترده‌ای از انواع ترازوهای آزمایشگاهی ، از ابتدایی‌ تا پیچیده ‌ترین دستگاه‌ها ، در بازار موجود می باشند که هرکدام برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. در ادامه به معرفی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

 

ترازو آزمایشگاهی آنالیتیکال

ترازوهای تحلیلی یا ترازوهای آنالیتیکال یکی از بهترین ترازو آزمایشگاهی می باشند که برای اندازه‌گیری دقیق جرم نمونه‌ های آزمایشگاهی (بیشتر مقادیر کم تر از میلی‌گرم) تولید و طراحی شده‌اند. نسبت به تغییرات محیطی (دما ، رطوبت و… ) بسیار حساس‌ هستند و خوانایی دقیقی دارند.

این نوع ترازوها محفظه توزین دارند تا هنگام اندازه گیری مقادیر بسیار کوچک و کم ، نمونه مورد نظر تحت تاثیر جریان هوا و الکتریسیته ساکن قرار نگیرد.

ترازو آزمایشگاهی آنالیتیکال

در بیشتر این ترازوها ، تنظیم به صورت داخلی و خودکار تعبیه شده است ، به این صورت که با راه اندازی ترازو بدون نیاز به عمل خاصی ، کالیبراسیون به صورت خودکار انجام خواهد شد.

ترازوی آنالیتیکال بسیار دقیق و حساس است و اندازه گیری از میکرو گرم تا میلی گرم از مشخصه های ترازوی ذکر شده است. همچنین دقت توزین آن می‌تواند تا 0.00001 یا 0.0001 گرم افزایش پیدا کند. البته که این میزان دقت به میزان ظرفیت ترازو نیز بستگی دارد و نسبت به آن تغییر می کند.

 

چه عواملی بر عملکرد ترازوهای آنالیتیکال تاثیر گذار خواهد بود؟

این نوع ترازوها تحت تاثیر شرایط محیطی قرار می گیرند. با دانستن عواملی که عملکرد انواع ترازوی آزمایشگاهی آنالیتیکال را تحت تاثیر قرار می‌دهد ، مسئولین و کاربر آزمایشگاه ها می‌توانند اقداماتی را مد نظر داشته باشند تا تاثیر این عوامل را کم کرده و دقت اندازه گیری را بالاتر ببرند. در ادامه به بررسی هر کدام از اسن عوامل میپردازیم.

حتما بخوانید!
انواع مدل های ترازوی دیجیتال گرمی

 

دما

دما اولین پارامتر موثری می باشد که بر عملکرد ترازوهای آنالیتیکال تاثیر می گذارد. کوچکترین تغییر در دمای محیطی که ترازو آنالیتیکال در آن قرار دارد ، باعث بروز خطاهای محسوسی در توزین خواهد شد.

به عنوان مثال ، اگر دمای محیط بالا باشد ، تبخیر رخ می دهد و ممکن است که وزن نمونه کاهش پیدا کند ، بنابراین توزین به درستی اتفاق نخواهد افتاد.

 

لرزش و ارتعاشات

ارتعاشات سیستم‌ های تهویه ، فریزر ، یخچال و سایر تجهیزات می تواند بر دقت بهترین ترازو آزمایشگاهی تحلیلی نیز موثر باشد. ارتعاش باعث می‌شود تا عددی که مشاهده می کنید مدام تغییر کند و ثابت نشود. به این صورت کاربر نمی تواند عدد را به طور صحیح بخواند.

دیگه دنبال قهوه فوری، کاپوچینو و نسکافه نگرد که مرکزش اینجاست!

بهترین ترازو آزمایشگاهی

همچنین کم ترین میزان لرزش باعث جابه‌جا شدن نمونه در ظرف و چسبیدن مقداری از آن به دیواره ظروف خواهد شد. به میزی که ترازو روی آن قرار گرفته است اکیدا تکیه ندهید زیرا هرگونه لرزش در میز توزین ، موجب ارتعاش شده و ‌ممکن است در دقت ترازو اختلال به وجود آورد.

 

جریان هوا

تغییر جریان هوا که ناشی از تهویه هوا ، فن‌های سقفی و در و پنجره‌ی باز است ، ممکن است موجب ایجاد خطای اندازه‌گیری شود.

از این رو ترازوهای آنالیتیکال محفظه توزین دارند و لازم است هر بار که عمل توزین را انجام می دهید ، درب محفظه را به درستی ببندید.

 

میدان مغناطیسی و تاثیر آن بر انواع ترازوی آزمایشگاهی آنالیتیکال

در بعضی از ترازوها از آهن ربا به عنوان بخشی از سیستم اندازه گیری استفاده می شود. در نتیجه ، قرار دادن ترازو در نزدیکی تجهیزات مغناطیسی باعث قرائت اشتباه خواهد شد.

 

ترازو آزمایشگاهی رطوبتی (Moisture Balance)

توسط این نوع ترازوهای آزمایشگاهی ، رطوبت یک نمونه‌ جامد و یا محلول در مایع سنجیده می‌شود. داشتن محفظه های مخصوص بر روی سینی جهت گرمادهی یا خشک کردن از ویژگی‌های ظاهری این نوع ترازو هاست.

ترازو آزمایشگاهی رطوبتی (Moisture Balance)

طرز کار این نوع ترازو به عنوان یکی از بهترین ترازو آزمایشگاهی به این صورت است که ابتدا نمونه در ظرف اندازه گیری قرار خواهد گرفت و ترازو نمونه اولیه را وزن خواهد کرد.

بعد از آن درب ترازو بسته خواهد شد و با فشردن دکمه شروع ، نمونه توسط حرارت لامپ ‌هایی مانند لامپ هالوژن خشک خواهد شد. در همین حین ، ترازو به طور دوره‌ای نمونه را وزن کرده و وقتی آزمایش تمام شد ، رطوبت نمونه اولیه به طور خودکار محاسبه می شود.

 

ترازو مایکرو

این نوع ترازو آزمایشگاهی از حساس ترین و دقیق ترین ترازو ها محسوب می شود. دقت آن بسیار بالا بوده و تا ۰.۱ میکروگرم نیز خواهد رسید.

ترازو مایکرو

از این نوع ترازو بیشتر در بررسی میزان لغزش ، تحلیل فضای اطراف ، سطح و… استفاده می شود. این ترازو به دلیل این که دقت بسیار بالایی دارد ، از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

 

ترازو سه اهرمی

با ظهور انواع ترازوی آزمایشگاهی دیجیتال ، استفاده از ترازوهای سه اهرمی در آزمایشگاه‌‎ها کم تر از قبل رایج است.

طرز کار به این صورت است که بر روی هر اهرم این ترازو یک گیره قرار گرفته است و هر اهرم نیز درجه بندی‌هایی دارد.

ترازو سه اهرمی

هنگامی که جسم مورد نظر بر روی کفه‌‎ی ترازو قرار گیرد ، گیره‌های هر اهرم آن قدر جا به جا خواهند شد تا اهرم ‌ها مقابل خط نشانه به صورت ثابت درآیند. با جمع کردن اعدادی که هر اهرم به شما نشان می دهد، می‌توان جرم جسم را تعیین کرد.

حتما بخوانید!
ترازو فروشگاهی بارکد زن + معرفی انواع مدل ها

لازم به ذکر است برای اینکه بتوانید از این ترازو به درستی استفاده کنید ، باید آموزش ببینید تا دستگاه را دچار مشکل نکنید و عملیات توزین شما نیز با مشکل مواجه نشود.

 

ترازو پیچشی

ترازو پیچشی برای وزن سنجی کاربرد ندارد و کاربرد این ترازو در حقیقت بررسی نیرویی می باشد که دو ذره باردار به هم وارد می‌کنند.

 

چگونه می توان خطای توزین را در انواع ترازوی آزمایشگاهی کم کرد؟

قرار دادن ترازو در محیطی مناسب

یکی از نکاتی که باید هنگام استفاده از ترازو آزمایشگاهی حتما آن را مد نظر داشته باشید ، توجه به شرایط محیطی است. همانطور که ذکر شد بعضی از عوامل محیطی مانند رطوبت و دما ممکن است روی دقت ترازوی آزمایشگاهی تاثیر بگذارد.

ترازو آزمایشگاهی را باید در محلی قرار دهید که جابه‌جایی اجسام ، رفت و آمد پرسنل و… کم باشد. اگر محل مناسبی برای قرار دادن ترازو پیدا نکردید ، از میزهای مخصوص توزین می توانید استفاده کنید.

 

  • میز توزین چیست؟

میز توزین یک میز ضد لرزش می باشد که میکروسکوپ ، ترازوهای آزمایشگاهی بسیار حساس و سایر وسایل با دقت بالا بر روی آن قرار می‌گیرند. میز توزین از مواد مقاوم در برابر ضربه مانند فولاد ، استیک و گرانیت ساخته می‌شوند. حتی اگر از بهترین ترازو آزمایشگاهی نیز استفاده می کنید ، از تهیه این میز غافل نشوید.

بهترین ترازو آزمایشگاهی

 

تراز بودن ترازو

تراز بودن ترازو را مد نظر داشته باشید. ترازوهای تحلیلی یا آنالیتیکال ، یک حباب تراز دارند. دستگاه موقعی تراز می شود که حباب کوچک با دایره بزرگ هم مرکز شود. این کار به وسیله چرخاندن دو چرخ جلوی دستگاه انجام خواهد شد.

 

ترازو خود را متناسب با موقعیت مکانی آن کالیبره کنید

قبل از این که با انواع ترازوی آزمایشگاهی کار کنید ، اطمینان حاصل پیدا کنید که ترازو کالیبره باشد. اگر ترازو کالیبره نباشد و از آن استفاده کنید ، در تمامی مراحل توزین بر روی صحت داده‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

ترازو باید در محلی که می خواهید از آن استفاده کنید کالیبره شود و اگر خواستید ترازو را جابه جا کنید ، باید مجدد آن را کالیبره کنید.

در نظر داشته باشید که بعضی از ترازوهای تحلیلی قابلیت کالیبراسیون اتوماتیک داخلی دارند و دیگر نیاز به کالیبره دستی نیست.

 

انتخاب ظروف توزین مناسب

انتخاب ظروف توزین مناسب یکی از نکات مهم دیگر در استفاده از ترازوی آزمایشگاهی می باشد. اگر از یک ظرف کوچک برای توزین نمونه خود استفاده کنید ، ممکن است منجر به ریختن نمونه ، کثیف شدن ترازو و اندازه‌گیری نادرست شود.

همچنین اگر یک ظرف بزرگ برای اندازه گیری استفاده کنید ، ممکن است مقداری از نمونه به ظرف شما بچسبد و دقت آزمایشات را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین از برخی نمونه‌ها باید بیشتر نگهداری کنید. به عنوان مثال لازم است نمونه ‌هایی سرعت تبخیر بالایی دارند و یا از حجم کمی برخوردار هستند ، با استفاده از ظروف توزین درب ‌دار وزن کشی شوند. پس در این زمینه نیز بسیار دقت کنید.

انتخاب ظروف توزین مناسب

امیدواریم که موارد ذکر شده در این مقاله مورد توجه شما کاربر عزیز قرار گرفته باشد. در صورتی که به راهنمایی های بیشتری در این زمینه نیاز داشتید ، با ما درتماس باشید. بازرگانی اسپید یکی از بزرگ ترین فروشگاه های اینترنتی و ارائه دهنده انواع ترازو آزمایشگاهی ، فروشگاهی ، خانگی و … با قیمت مناسب می باشد و کارشناسان فروش در هر زمان آماده همراهی و گفتگو با شما هستند. در خدمت شما هستیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *