سایر مقالات, مقالات

کاربرد ترازو در زندگی چیست؟

کاربرد ترازو در زندگی چیست؟
4.4/5 - (122 امتیاز)

کاربرد ترازو در زندگی چیست؟ تاریخچه شکل گیری ترازو چگونه است؟ انواع ترازو ها کدامند و چه امکاناتی را ارائه می دهند؟ این ها سوالاتی هستند که گروه بازرگانی اسپید فارس در این مطلب از سری پست های جذاب و خواندنی خود، می خواهد به آنها پاسخ دهد. پس همراه ما باشید تا به دنیای گسترده ترازو ها وارد شویم و به بررسی کاربردهای آنها در زندگی روزمره بپردازیم.

کاربرد ترازو در زندگی مدرن چیست؟

ترازو یک وسیله سنجش و اندازه گیری وزن مواد مختلف است که دارای کاربرد گسترده در زندگی روزمره و صنایع مختلف می باشد. ترازو ها انواع متعددی دارند اما همه آنها تقریبا با یک هدف مشترک ساخته می شوند:  اندازه گیری و مشخص کردن وزن دقیق اقلام مختلف.

ترازو ها از دیرباز نقش کلیدی در کسب و کار های مختلف همچون خرده فروشی ها، عمده فروشی ها، کارخانه ها و… داشته­اند. به مرور زمان شکل ابتدایی ترازو ها که شامل یک میله و یک لولا برای تراز کردن وزن اشیاء مختلف بود، پیچیده تر شد تا اینکه امروزه نمونه هایی را در بازار می بینیم که کاملا پیشرفته هستند و به تکنولوژی های روز، مجهز می باشند.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

ترازو ‌های پیشرفته امروزی از سنسور ها برای سنجش وزن مواد، استفاده می ‌کنند. به این ترتیب، اندازه گیری وزن و جرم مواد در صنایع مختلف با دقت بیشتری انجام می گیرد.

کاربرد ترازو در زندگی امروزی به حدی ملموس است که برخی مشاغل بدون وجود آن نمی توانند کسب و کار موفقی داشته باشند. علاوه بر کاربرد گسترده در صنعت، ترازو ها حتی برای مصارف خانگی نیز بسیار مهم هستند.

 

تاریخچه شکل گیری ترازو ها

تاریخچه استفاده و کاربرد ترازو در زندگی به چند هزار سال قبل بر می گردد. ترازو های ابتدایی، دقت اندازه گیری کمی داشتند و برای تعیین وزن اقلام محدود به کار برده می­شدند. این در حالی است که ترازو های امروز بسیار پیشرفته و مجهز به امکانات گسترده ای می باشند.

در نمونه های اولیه، اقلام و اجناس مختلف را در یک کفه ترازو و سنگ وزن کشی را در کفه دیگر قرار می دادند. اگر چه این مدل ها امروزه استفاده چندانی ندارند اما برای برخی افراد قدیمی که دارای مغازه کوچک هستند و مواد کمی را عرضه می­کنند، مفید می باشد.

تاریخچه شکل گیری ترازو ها

اگر چه هدف اصلی از طراحی و ساخت ترازو‌ ها در زمان پیدایش تا کنون، اندازه گیری وزن مواد است اما برخی مدل های پیشرفته به امکاناتی مجهز شده اند که سهولت بیشتری را برای روند انجام کسب و کار های متنوع، فراهم می آورند

ترازو‌ های مدرن با دارا بودن صفحه نمایش دیجیتال، به طور دقیق وزن مواد را اندازه گیری می کنند و آن را به طور همزمان برای مشتری و فروشنده قابل نمایش می سازند. نمایش وزن دقیق به همراه تعداد محصول و قیمت در مدل های پیشرفته ترازو ها، باعث جلب اعتماد مشتری می شود. در عین حال، فروشنده نیز با سرعت بیشتری به خرید مشتریان رسیدگی می کند و سود بالاتری را به دست می آورد.

 

تفاوت ترازو های کفه ای ، آنالوگ و ترازو های دیجیتال مدرن

ترازو های کفه ای

در راستای پرداختن به پرسش اصلی متن” کاربرد ترازو در زندگی چیست” بابد به شما بگوییم که هر چقدر ترازو ها سهولت استفاده و دقت بالاتری حین کار داشته باشند، به همان نسبت کاربردی تر خواهند بود. ترازو های کفه ای از دو کف به همراه سنگ ترازو استفاده می کنند. کاربر، می بایست وقت زیادی را صرف کند تا جنس خریداری شده و سنگ وزن کشی ترازو شوند.

حتما بخوانید!
اندازه گیری وزن در منزل با ترازو های دیجیتال

اگر هر دو کفه در یک راستا قرار بگیرند و به اصطلاح موازی باشند، به این معنی است که وزن گیری به درستی انجام گرفته است. اگر یکی از کفه ها به سمت بالا و دیگری به سمت پایین، متمایل شوند به این معنی خواهد بود که توازن برقرار نشده و شما می بایست وقت بیشتری را برای وزن گیری مواد صرف کنید.

ترازو های کفه ای

ترازو های آنالوگ

تعداد بسیار زیادی از محصولات موجود در بازار را هنوز ترازوهای عقربه ای یا همان آنالوگ تشکیل می‌دهند. با این که این روزها مدل های دیجیتالی جای این نوع ترازوها را در بازار گرفته اند ، اما ترازوهای آنالوگ هنوز هم کارایی های خود را دارند.

طرز کار ترازوهای عقربه ای بسیار ساده می باشد، به این صورت که در مرکز قرار گیری ترازو یک فنر منعطف قرار گرفته که بر اساس عملیات توزین محصول پایین می ‌رود و بعد از آن فشار وارده به این فنر به وسیله یک عقربه چرخان روی صفحه مدرج نشان داده خواهد شد.

 

کاربرد ترازو های دیجیتال در زندگی

ترازو های دیجیتال، به محض قرار گرفتن مواد بر روی سینی خود، فورا وزن دقیق انها را نمایش می دهند.

اغلب ترازو های دیجیتال یا ترازو های فروشگاهی دارای قابلیت های جانبی همچون امکان پرینت و چاپ  فاکتور فروش هستند. این نوع ترازو ها معمولا قابلیت ارسال گزارش را برای بازه زمانی روزانه، هفتگی و ماهانه ارائه می دهند. فاکتور های چاپ شده توسط ترازو های دیجیتال، دارای اسم فروشگاه، تاریخ دقیق فروش، قیمت محصولات  به صورت تک فروشی و عمده و… هستند.

استفاده از ترازو های دیجیتال در فروشگاه های بزرگ و کوچک این مزیت را دارد تا تمامی معاملات و خرید و فروش ها بر حسب قانون و با تعرفه‌ی قیمت عرضه شوند. در نتیجه حق مشتری به صورت کامل رعایت می شود و هر گونه تخلف در فروش، قابل پیگیری خواهد بود.

دیگه دنبال قهوه فوری، کاپوچینو و نسکافه نگرد که مرکزش اینجاست!

 

نقش ترازو ها در دنیای تجارت

کاربرد ترازو در زندگی از مصارف معمولی فراتر می رود و دنیای بزرگ تجارت را نیز شامل می شود. رستوران ‌ها و صنایع غذایی که بر پایه بسته بندی مواد، فعالیت می کنند به طور ویژه به استفاده از ترازو های مدرن نیاز دارند.

گوشت، میوه و سبزی و سایر مواد خوراکی اغلب بر حسب گرم و در بسته بندی خاصی عرضه می شوند. به همین دلیل لازم است که وسیله ای جهت وزن کشی آنها به طور دقیق، وجود داشته باشد. در صورتی که اندازه گیری به شکل کاملا دقیق انجام نگیرد، احتمالا ضرر مالی و یا به ریختگی حساب و کتاب های مالی برای مشاغل مختلف وجود دارد.

کاربرد ترازو در زندگی

کاربرد ترازو در زندگی و نقش کلیدی آن برای کسب و کارهای مختلف باعث شده است تا دولت، ماده‌۷۱ قانون نظام صنفی را با هدف تسهیل مشاغل مختلف و ثبت و مستند سازی فعالیت‌ های آنها، وضع کند. به این ترتیب، هر فروشگاهی باید مجهز به ترازو های پیشرفته مانند ترازو دیجیتالی و صندوق فروشگاهی، باشد.

حتما بخوانید!
لودسل در ترازو چیست و چه کاربردی دارد؟

به عنوان مثال طلا فروش ها از ترازو هایی با دقت اندازه گیری بسیار بالا بهره می برند. این ترازو ها قابلیت نمایش وزن یک صدم یا یک هزارم گرم تا چند کیلو گرم را دارند.

 

کاربرد ترازو در زندگی و سلامت

محافظت از سلامت بدن وقتی امکان پذیر است که به طور مدام وزن خود توسط ترازو وزن کشی را اندازه گیری کرده و میزان کاهش یا افزایش وزن بدنتان را پیگیری کنید. این امر به ویژه برای تکمیل روند رشد کودکان حائز اهمیت است. همانطور که می دانید مؤسسه ملی قلب، کبد و خون برای تعیین شاخص توده بدنی افراد، وزن آنها را به طور دقیق اندازه گیری می کنند.

کاربرد ترازو در زندگی و سلامت

در نتیجه تعیین اینکه وزن بدن افراد کم یا زیاد است، با سهولت بیشتری امکانپذیر خواهد بود. محاسبه شاخص توده بدنی از تقسیم کردن  قد( بر حسب متر به توان دو) بر وزن کل بر حسب کیلوگرم به دست می آید.

 

کاربرد ترازو در آشپزی

آشپز های حرفه ای و خانم های خانه دار که علاقمند به پخت غذا های خوش طعم و درست کردن شیرینی های خوشمزه هستند، به طور گسترده از مزایای وجود ترازو ها بهره می برند. به واسطه اندازه گیری مواد اولیه با ترازو های آشپزخانه ، ترکیب مواد به طور مناسب انجام می گیرد. در نتیجه طعم و مزه غذا های خوشمزه و شیرینی های لذیذ را تجربه خواهید کرد.

کاربرد ترازو در آشپزی

نقش ترازو ها در تحقیقات علمی

تا اینجا متوجه شدیم که کاربرد ترازو در زندگی بسیار مهم و حیاتی است. اجازه بدهید نکته مهم دیگری را برای شما یاد آوری کنیم، اینکه تحقیقات علمی نیز بر پایه استفاده از ترازو ها، استوار هستند. معادلات شیمیایی که توسط شیمیدان های بزرگ انجام می شوند، به مقدار مشخصی از مواد با غلظت ‌های محلولی معین، نیاز دارند که توسط ترازو های آزمایشگاهی برطرف می شوند.

کمترین خطا در هنگام اندازه گیری مواد نیز می تواند به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود. به همین دلیل لازم است تا ترازو های دیجیتال پیشرفته مورد استفاده قرار گیرند و خطای اندازه گیری را به صفر برسانند.

نقش ترازو ها در تحقیقات علمی

سخن پایانی در مورد کاربرد ترازو در زندگی 

ضرورت سنجش وزن اشیاء برای مشاغل کوچک و خانگی گرفته تا معاملات تجاری بزرگ، اهمیت خرید این ابزار های اندازه گیری را برجسته می سازد. صنایع مختلف از بخش ‌های پزشکی گرفته تا آزمایشگاه ها، فروشگاه های بزرگ و کوچک و غیره، همگی به استفاده از ترازو ها متکی هستند.

انسان ها در هر دوره ای که می زیسته اند به نحوی به استفاده از ترازو ها متکی بوده اند. همه اینها نشان دهنده کاربرد ترازو در زندگی و نقش کلیدی آن برای سهولت بخشیدن به روند وزن کشی مواد هستند.

گروه بازرگانی اسپید فارس، مجموعه متنوعی از پیشرفته ترین ترازو های دیجیتال و صندوق فروشگاهی را عرضه می کند. هدف مجموعه بازرگانی اسپید ، ارائه محصولات عالی با قیمت مناسب به شما کاربران محترم است. در کنارتان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *